lördag 19 november 2011

Förändras man när man flyttar till ett annat land?

Ja, det är en intressant fråga. Man blir faktiskt löjligt nationalistisk. När jag hör midsommar-musik eller äter svensk mat från IKEA så blir jag nästan alldeles tårögd. Över saker och traditioner som jag kanske inte alls reflekterar över hemma i Sverige. Eller hemma - vart det nu är :)

Nu har jag bott i Frankrike i nästan 6 månader och faktiskt, med undantag för några veckors resor, varit ifrån Sverige under större delen av 2011. Och jag förändrats något?

Förutom det uppenbara att jag dragit ner på takten som liksom kommer per automatik när man inte tillhört den hårt arbetande massan, så slog det mig en annan sak idag. I Sverige, speciellt Stockholm, så planerar man sitt sociala liv i detalj i flera veckor framöver. Det gjorde jag nog också en del i Stockholm om än det faktiskt gjorde mig stressad.

I det livsnjutande Frankrike så är man lite mer spontan och kan bjuda in till fin middag bara några timmar innan. Kanske har det också något att göra med att alla anpassar sig till vädret här. Inför helgen, är INGET planerat, för att kunna profitera av det vackra vädret och ut och sporta i bergen om prognoserna håller. 

Men till saken. Jag mailade till en kompis att jag kommer hem till Svedela den 25 november. Snabbt fick jag tillbaka ett svar om jag var tillgänglig den 6 eller 8 december. Idag är det 17 november!! Jag blev alldeles perplex, jag har faktiskt inte ens en kalender numera. Självklart ser jag jättemycket framemot att träffa min kompis. Men jag slogs av skillnaderna mellan det planerande Stockholm och avslappande Frankrike. Och, ja..... jag har nog förändrats lite :)

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar