söndag 13 november 2011

Vol Randonné från 2000m!!

Ja, fransmännen är sannerligen sportiga och jag som "ny i landet" försöker ju att anpassa mig till kulturen, och med glädje faktiskt :)

Idag var målet att gå upp för berget för att nå "La Tournette", ca 1000 höjdmeter. Det är en sträcka som kan vara utmanade nog genom att "bara" vandra uppför berget.

Men vi hade ju såklart skärmsäckarna på ryggen, ca 5 - 10 kg var, för att kunna flyga ner......puuuhhhh. Vad gör man inte för denna sport?

Jag och en av mina flygkompisar med Mont Bland i bakgrunden- cool
Tur att vi hade ätit en rejäl frukost, vilket ju för mig i och för sig bara är normalt, för vissa partiers lutade det rejält uppför och musklerna man har under allt "mjukt" fick man verkligen använda idag samt sin uthållighet!

cool bild vad??
Jag försökte tänka på vad en klok bergsguide sa till mig en gång, "gå sakta, tänk på att spara energi för att hålla hela vägen". Så jag gick i ett lagom och jämt tempo. Lite trött är man efter fredagens Vol randonne (vandra och flyg) samt cykelturen runt skön igår på 42 km. Min kropp är redan i chocktillstånd.

 
Efter cirka 2 timmars vandring uppför berget, med både intressant konversation med sina medvandrare (fransmän, svenska - moi, schweizare, japan) samt lite skön tystnad så var vi uppe på 2000 m. Åååååh vilken fantastisk utsikt!

Lite fikapaus samt konfererande om vilken sida vi skulle starta på
Det är helt fantastiskt att kunna vara utomhus i november i t-shirt och inte frysa (visserligen för att man är supersvettig men ändå) samt kunna njuta av strålande sol samt utsikten över alpernas bergkedjor samt Mont Blanc! Det är dagar som dessa man måste nypa sig för att förstå hur lycklig man är som bor här :)


Efter cirka 20 minuters flygning, i en luft som november till trots bjöd på termik, var det dags att landa. Man jag kan säga att jag är sååååå trött i kroppen efter denna helg, men liksom skön trött. Mitt varma bad och sedan den "Cougar town" dubbat till franska var precis vad man behövde för att återhämta sig!

Bonne Nuit!
Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar