fredag 24 februari 2012

Årets första flyg!

Idag bjöd Annecy på ännu en underbar dag. 9 grader stod det på temperatur-mätaren. Det var klarblå himmel och fröken Friborg hade inte flugit på länge. Så jag bestämde mig för att efter lunch åka till starten i Talloires, Planfait för att se om det fanns några andra flygsugna. Och det fanns det. Flera skärmar var redan i luften när jag körde in mot Plan Fait. 

Efter en hel del strul för att komma upp på starten, t.ex. med att knuffa på bilar i snömodden som fanns på högre höjd), var jag uppe på starten vid 3-tiden. Jag var faktiskt lite nervös, första flyget sedan i november. Så jag hade lite fjärilar i magen.


Väl uppe på starten så insåg jag att jag hade glömt vissa delar av min flygutrustning. Fasen, inget flyg idag??? Men det är i dessa lägen man inser hur underbara (franska) skärmflygare är.


Min flygkompis Frank gick runt och frågade alla om de hade just den lilla grejen i flygutrusntingen som jag saknade. Efter en 15 minuter med hjälpsamma och glada fransmäns insatser var jag redo för flyg. Då var klockan redan ganska sen. På skärmflygarspråk betyder det att den luft som gör att vi skärmflygare kan hålla oss uppe ett längre tag i luften höll på att försvinnna.


Men jag fick mig en underbar halvtimma i luften. Det var lugnt och fint men jag höll mig uppe och lyckades ta mig upp 300 m högre upp än starten. Lycka för en skärmflygare:)


Väl vid landningen ringde min kompis Sophie, som jobbar på Les Passagers du vent - skolan jag jobbade på förra året. Hon hade hört att jag var i flygartagen och ville jag kom förbi och hälsade på.


Alltid lika kul att träffa som Sopfie. Hon är en av de gladaste och positiva människor jag träffat här i La France. Sedan tog jag Hulken och körde hem till Villy le Pelloux. Jag och Bertrand har precis avnjutit en jättegod och otroligt stark thaicurry-gryta! Mycket bra dag helt enkelt :)

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar