onsdag 15 februari 2012

En riktigt bra kundupplevelse!


Idag var jag och mamsen på IKEA Barkarby en sväng. Jag ville kolla in en byrå som jag kanske ska köpa på IKEA Geneve. Mamma letade efter en ny säng eller tips på ny säng eftersom hon har lite ont på ena sidan när hon sover.

Strosande där inne så började vi nästan tappa lusten för att kolla in ny säng och började tänka på kaffe och bulle i IKEA-kaffeterian.

Men det var innan vi träffat på Siv....... En helt underbar människa som jobbar på IKEA Sovrum. Hon visade och lät oss testa en mängd olika sängar under säkert 45 minuters tid. 


Vi testade olika sängar, bäddmadrasser samt kuddar. Denna norrländska och mycket uppriktiga Siv var väldigt tydlig med vilka sängar som passade våra kroppar. Vi fick lägga oss på sängen och och och hon hjälpte oss att kolla om hela kroppen låg mot sängen, annars är det för hård eller för mjuk. Inte helt lätt att veta faktiskt. 

Tydligen har jag en kurvig kropp (??) och då måste man ibland ha en något mjukare säng trots att man inte är supertung, annars så tyngs vissa delar av kroppen ner för mycket. Samma gäller om man är väldigt bredaxlad. Inte helt dåliga säljargument.....


Vidare rätt typ av kudde gör rätt mycket. Jag är nu helt insåld på att en sån där kudde som är ganska hård eller som en tempurkudde (Gosa Lilja) som jag tidigare rynkat på nästan åt. Sedan måste man ju tydligen tänka på HUR man sover också. Positionen man sover i ska vara samma ställning som är skön och avslappnad för kroppen när man står upp.....

 

Detta (se bild ovan) är sängen som jag skulle vilja ha. Dessvärre finns den inte i IKEA Geneve eller Lyon som är mina närmaste IKEA. Många utlandssvenskar transporterar dock sina sängar ner till Europa. Tydligen är det bara vi skandinaver som efterfrågar dessa undersköna sängar med resår- och bäddmadrass....

Men tillbaka till den underbara Siv på IKEA Barkarby. Vilken fantastisk kundupplevelse och värdefulla tips hon gav oss. Mamma kommer definitivt att köpa säng, bäddmadrass, sänggavel m.m. där inom kort. Och jag också om jag kan lösa transportfrågan.....

Sova är viktigt!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar