torsdag 9 februari 2012

Sol, skidåkning och mycket vind!

På min lediga dag kändes skidor som ett bra val av aktivitet. Det tyckte min söta franska kompis Maud och min 4-medborgarskaps kompis Jean-Jacques också. Alltså möttes vi upp på Semnoz vid 11.30-rycket. Förmiddagen hade jag ägnat åt att invadera Bertrands "Walk in closet" och göra hälften till min :) Där råder nu ordningi sann fascist-anda!

 

Väl uppe på Semnoz fick vi höra att det var för mycket vind så att kabinliftarna var avstängda, men stå-liftarna funkade. Vi köpte kort för ett par timmar ändå. Jag menar hur mycket kan det blåsa egentligen??

 

Ganska mycket kan jag säga!! Så där mycket att man faktiskt tappar andan. Men när man väl kommit ner halva backen låg man i lä och då var det helt underbart.


Så varje gång man kom ner och stod vid liften hade man glömt bort helvetes-blåsten och åkte glatt upp igen. Vaddå guldfisk??


Oavsett kylan som vinden orsakade trots att det inte var så många minusgrader så var det enormt vackert idag. Eller kanske just där? Jag tror kylan gör något speciellt, skapar en slags bitterljuv, iskall skönhet.


Idag var det inte så många backar att välja mellan på grund av de avstängda liftarna, men för att roa oss varvade vi mellan den blå och den gröna pisten som stod till buds. Jag tycker att jag faktiskt fått till både svängar och lite hastighet.


Den "roligaste rörelsen" är när man precis har svängt och liksom ska "kasta sig ut i backen" igen. Det kanske inte ser så dramatiskt ut men det känns himla coolt!


Efter två timmar skidåkning i pinande kyla kändes vi oss klara och vi gick och drack en varm choklad med grädde. Gräddean är inte som den är hemm, den är med socker, ja nästan vaniljsocker. To die for!


Bra dag helt enkelt! Nu ska jag faktiskt göra lite svensk pannbiff till några fransmäm som kommer hit ikväll. Vad gott det ska bli :)

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar