tisdag 21 februari 2012

Skidåkning, röda pister och pister genom skogen!!!!

Jag har aldrig varit en stor fan av vinter, utan alltid spenderat vintrarna med att längta efter sommaren! Min plan för framtiden när jag sa upp mig från mitt jobb på finansmarknaden var någon slags luddig lösning av att spendera somrarna i Frankrike oc vintrarna i Asien, typ Thailand.

Dock så blev det Frankrike för hela slanten. Detta år har även varit den kallaste vintern på 20 år. Då bestämmer jag mig för att flytta hit. Jag har gnisslat tänderna några gånger när jag tänkt på det. Men när jag åker skidor då glömmer jag allt det. Speciellt en dag som idag när solen lyste starkt och värmde och temperaturen låg några grader strax under 0-gränsen! Pas mal!


Idag var det jag och Jean-Jacques som gav oss ut i backarna. Det gjorde även miljoner franska ungar och deras föräldrar också, eftersom det är den franska versionen av sportlov. Så det var långa köer till liftar...... Många franska föräldrar tycker också att det är en gof idé att lära ungarna åka skidor i röda pister....
 

Dock var det värt det för dagen var verkligen underbar! Idag hade vi bestämt oss att testa andra sidan av Semnoz där några flera röda backar låg. Eftersom vi testat en redan tidigare kände vi oss lite sturska.

Det finns speciellt en som är riktigt riktigt brant. Vi tog denna med valde att vid nedersta delen av backen ta den enklaste vägen ner. Även denna var lite klurig.... Det känns som man åker rakt ner, horisontellt alltså! Fast så är det ju såklart inte. Och när man sedan ser de som verkligen kan åka skidor så förstår man ju att det går.

Denna backe är ruggigt brant, men det syns inte på kortet dessvärre..
En av de sista röda pisterna vi tog oss an för dagen var genom skogen. Det var vi inte helt beredda på. Jag tror jag nästan plogade ner....... Men kul var det alla fall att testa något nytt, något som nästan är lite för svårt för en. Ja, det är väl så man utvecklas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar