torsdag 13 januari 2011

Bike-time!

Koh Lanta är faktiskt en ganska stor ö, så vill man ta sig någonstans så får man åka taxi, vilken betyda bil, tukktukk eller moppe. Idag hyrde jag själv en moppe och för att ta mig till nästa strand. Klang Nin Beach. Den är tydligen utsedd till en av Thailands 3 vackraste stränder.


Ja, jag får väl lov att erkänna att jag inte var as-vass på detta. När jag skulle starta moppen så blev det med lite för mycket fart, vilket väckte visst nöje omkring mig. Men det får man bjuda på. En annan sak här i Thailand, vänstertrafik. Lite pyssel faktiskt, alla fall när man möter folk i en korsning.


Hjälm kändes faktisk ganska vettigt. Det i kombination med min låga 
fart gav säkert ett ungdomligt intryck......

Dessa skyltar ser man lite överallt på vägarna och stranden

Dagens intellektuella utmaning"Elsas mode" - faktiskt en väldigt underhållande bok. 


Kland Nin beacg är en fantastiskt vacker strand. Koh Lanta har faktiskt överraskat mig lite. Jag trodde att det skulle vara "turistigare" men inte där jag varit alla fall. Jag bor ju på Klang Kong Beach och dagen äventyr tog mig ju till grannstranden Klang Nin beach. Vill man ha det lite softare så passar nog stället jag bor på. Det finns en del barer, många spelat reggeae, alla tar det lugnt. Igår var jag på ett ställe som hette Tong Tang bar, vars ägare såklart kan lite svenska och på klingande göteborgska säger: "Är det på riktigt?". Han sjöng även i livebandet. Eller som han själv uttryckte fördelen med att äga stället. "No-one tell me to stop".


Stället jag var på idag, dvs vilkas solstolar jag nyttjade, som ägs av en thailändare och hans svenska fru. Hon fick idag ärva min "Elsas mode". Hon blev riktigt glad. Efter att ha bott 5 år i Thailand så längtar hon hem till Svedala lite grand.


Vädret här har varit lite märkligt. Varje kväll har bjudit på åska eller snarare blixtar. Man har inte hört dundret så det måste varit lång borta. Men igår så vart det ett skådespel utan dess like. Blixtar kom från alla himlens hörn. Vi satt på en bar vid stranden och njöt av detta. Sen kom mullret och därefter regnet. Men har man en kvällstemperatur på 25 grader så spelar det ingen roll om det regnar. Så vi tog oss ett kvällsdopp. Det var faktiskt väldigt coolt, varmt i vattnet, blixtar omkring oss om än inte speciellt nära - otroligt mäktigt.

5 kommentarer:

  1. Shit vad du börjar få fräknar!! \\ Gedda

    SvaraRadera
  2. I now just nu min enda tillgång i bli -brunplanen.....jag är just nu röd som en kräfta.....

    SvaraRadera
  3. Åh, du verkar verkligen ha det helt underbart!! Man blir ju lite avis när man sitter här hemma i Sverige i kylan och mörkret som en riktig blekfis.
    Märker på bilderna att du läser dina böcker i en rasande fart, så det var nog rätt beslut att packa halva väskan med böcker :-)
    Stränderna ser fantastiska och en av favoritbilderna är den från din frukost - man kan riktigt leva sig in i känslan av att vara på semester i Thailand och dagen är så skön redan, fast den knappt börjat!
    Ha det så gott! Kul att kunna följa din blogg och kunna drömma sig bort lite!
    Kramar,
    Sandra

    SvaraRadera
  4. Sportig look på Moppen.
    Men vad har hänt Sofia? Hjälmen var inte på sniskan.
    /Johan

    SvaraRadera
  5. Yes Sandra, har redan avverkat 3 böcker. Men idag blir det ingen bokläsning. Jag ska på elefant trekking, får se hur det blir :)

    Johan, det fanns en bild med hjälmen på sned. Men jag tänkte släppa byfåne-looken så den kom inte med!

    /Sofia

    SvaraRadera