fredag 21 januari 2011

Att resa ensam


 
Jag har fått frågan många gånger hur det är att resa ensam. Jag har gjort det tidigare och jag tycker även att det är ganska skönt att vara ensam. Där är man ju olika som människor såklart. Att resa ensam då? Visst när man kommer till ett nytt ställe och t.ex. ska gå ut och äta, då blir man som mest påmind om att man är just ensam. 

Men ska man ut och resa i 4 månader så är det svårt att hitta någon som har möjlighet att göra exakt samma sak. Så rent krasst ska man resa såhär länge så måste man i de flesta fall lära sig att resa själv.

Vad är då fördelarna? Det uppenbara är att får bestämma allt själv, vilket hos vissa är ett större behov än hos andra. Personligen uppskattar jag verkligen den friheten. När man inte umgås med andra non-stop så hinner man faktiskt tänka, fundera klart tanken och reflektera.


Men såklart alla har ju behov av mänsklig kontakt – mer eller mindre. Då får man ju ibland som ensam-resenär ibland anstränga sig. Men ofta träffar man folk på resan som man kan hänga med om man vill. 

På många restauranger och barer har de hängmattor och i detta fall en gunga. En livsnjutande inställning tycker jag. Jag har själv köpt en hängmatta idag....
Min tanke var att jag mina första två veckor skulle vara ensam, softa och bara vara. Så har det dock inte blivit. Här på See Shell resort har jag träffat ett engelskt och ett svensk par som är så oerhört trevliga. Vi brukar ofta käka tillsammans och hitta på något skoj på dagarna och alla är här en längre tid. Idag var jag, Caro och Mark iväg på en moppetur runt ön, vilket var skönt för det är så himla varmt här. Imorgon blir det en fisketur som Mok, killen som äger vårt guest house hjälper oss att fixa.

Med Caro och Mark på andra sidan ön
 Jag tycker att resa är lika mycket människorna man träffar som platser som man ser. När man reser själv är det oftast lättare att komma i kontakt med nya människor. Framförallt träffar man folk man kanske inte skulle kommit i kontakt med annars, det är det riktigt roliga.

Men hur underbart trevligt sällskap jag än har just nu är det ju faktiskt skönt att dra iväg själv ibland. Och då är det helt ok att göra, ingen som blir sur.

//Sofia

1 kommentar:

  1. Hej Sofia!

    Jag e nu ute och reser, reser ensam...har du nagra bra tips pa stallen i Thailand, Vietnam och Cambodia dar man traffar personer?

    Skicka garna ett email pa s3719042@hotmail.com om du har tid och mojlighet!

    Hittils har det varit valdigt ensam, men da har jag bara varit i Doha, Qatar och Bintan Islands i Indonesien...kanske lite mer backpackers i Thailand?

    SvaraRadera