söndag 23 januari 2011

På fisketur

Ända sedan första dagen här på Koh Lanta, när jag såg de vackra thai-fiskebåtarna har jag varit sugen på att åka ut på en av dem. Se ser mycket vackra ut mot solndegången också ska sägas.

Så idag åkte jag, Caro, Mark och Johanna ut på en lite privat anordnad fisketur med Mok från vårt Guesthouse. Det var en oerhört varm dag, även ute på havet.



Mok var ute redan klockan 05.00 för att fånga betesfisk till oss som vi (ja eller Mok då) sedan agnade på för att fånga de riktigt stora fiskarna. Under gårdagen fångades det både barracuda och bläckfisk. 


Vi åkte ut redan klockan halv nio på en halvtimmes båtresa ut från Koh Lanta. Som sagt, det var en väldigt varm dag och jag hade något liknande solsting under gårdagen, så jag höll mig till stor del under tak och med lite kläder.


Här blev det fiskfångst för Mok, dock bara en liten rackare så den åkte i igen. Planen var ju att fånga så pass mycket fisk att vi kunde grilla lite till lunch.


Mina fiskekunskaper är inte vidare imponerande men jag har viljan alla fall. Dock är det lite tålamodsprövande, inte riktigt min starka sida, och det var ganska varmt så jag satt mig ganska snabbt tillrätta under båttaket....puuuuh..

Caro och Mark poserar glatt med sina fiskespön.

Kapten Moks ben. Ja, såhär turkost är faktiskt vattnet....

Efter fisketuren åkte vi till en otroligt vacker strand längst ner på södra delen av ön, som är svår att ta sig till med bil. Det var lite robinson-känsla över det, vit sand och turkost vatten. Förutom det faktum att vi serverades god mat: marinerad kyckling och bläckfisk. Nästan som om de visste att vår fångst skulle bli blygsam....hahaha...

En otroligt trevlig dag, men vid tre-tiden tog solen ut sin rätt för min del så jag avvek från gruppen och åkte till mitt nya guesthouse - med det underhållande namnet: Just Come.... Det är lite lyxigare, dvs riktig toalett och aircondition. Jag kommer att bo här i några dagar, sedan bär det nog vidare till en annan ö, för att sedan avsluta Thailand med Chang Mai.

2 kommentarer:

  1. Härligt du har det, för några sekunder sällskapade jag dig på båten i värmen.

    SvaraRadera
  2. ja, det hade varit trevligt :)

    SvaraRadera