torsdag 23 februari 2012

En liten tur till Genve och IKEA

Trots glada nyheter från Svea rike att vi har fått en ny söt, 51 cm lång prinsessa, måste ändå utlandssvenskar fortsätta arbetet med att söka jobb! Så idag bar det det av till Geneve. 

Jag bor ju precis vid gränsen mot Schweiz och Genève som faktiskt ligger omringad av franska gränsen. Från oss till Geneve tar det 20 minuter med motorväg eller 45 minuter med vanlig landsväg.

Mitt syfte var att söka jobb på hotell i Genève, helst ett jobb som jag kan kombinera med min utbildning. Det är visserligen närmare till Annecy, men lönerna är oftast dubbelt så höga i Genève. Kanske för att matcha deras absurda prisnivå.

Det senaste året har mitt hår blivit löjligt ulligt, don't kno why......
Bra jobbsökning kräver ju lite arbete. Så jag hade listat ett 20-tal hotell i ett exceldokument. Efter det hade jag ritat ut dem på en karta, för att så effektivt som möjligt kunna betala av dem. Jag hade valt stora internationella hotell, där de sannolikt eftersöker någon med en "internationell" profil som jag. Detta är dessvärre inte alltid positivt i Frankrike, eftersom det då betyder att man är utlänning.....

Jag måste säga att jag fick ett ypperligt mottagande på alla hotell jag var inne hos, sådant stärker en alltid lite. Om än de som jobbar i en reception faktiskt bör vara trevliga mot alla :)

 

Efter att ha lämnat min CV på 11 hotel kände jag mig nöjd för denna gång! Så jag och Hulken styrde kosan mot IKEA, Genève, ca 10 minuter från stan. Jag skulle bara köpa en ergonomisk kudde men det slank ner lite mer...... Med den starka schweizer-francen så blev det dyrt. Jag tyckte ändå att jag tog det lugnt eftersom jag intvill e chocka min ny franska sambo med ännu mer skanidnavisk design. Han har snällt och utan att protestera accepterat både "mysljus", snygga (enligt mig) dukar, ljuslyktor i tjejiga färger, filtar och trendiga (också enligt mig) ljusstakar. Kanske har han mumlat: "Jasså, vill du inreda lite här".


Nu är min strategi att ta det lite lugnt, låta honom smälta detta innan nästa omgång börjar. Men en mycket uppskattad del av skandinaviseringen av Bertrands hus är att köpa hem svensk mat från IKEA. Det har jag gjort!! Sill, riktig ost (som man kan använda osthyvel till), krusbärssylt, köttbullar, lax m.m. Man blir ju nästan tårögd.


Det fanns även en Marabou chokladrulle, men den tryckte jag snabbt i mig på vägen hem. Det hade jag inte hunnit äta lunch och sen tror jag inte den franska delegationen skulle förstå att uppskatta vår svenska, ljusa, söta Marabou mjölkchoklad...... inte som jag alla fall :)

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar