fredag 3 februari 2012

Kallt, kallt, kallt


Nej, jag har inte blivit blondare jag har frost i håret...

Som skärmflygare har man ju läst lite och har såklart en del egna erfarenheter av temperaturer och hur dessa faktiskt förändras med höjd. Per hundra meers höjd brukar temperaturen sjunka cirka 0,65°C. Detta tänkte fröken Friborg överhuvudtaget på när hon lämnde sin boning och glatt åkte uppför berget inför dagens skidåkning. Denna gång tummade jag dock på coolhetsfaktorn och bytte min till gogglesena macthande lila mössa mot en tjockare grå.

Självklart var det i princip noll i sikt i backen, man kunde dock se när man närmade sig faktiskt se liftarna. Ibland var det i och för sig så dålig sikt att de kom som en liten överaskning. Bra att öva snabb bromsning där.....

Temperaturmässigt.......... -17°c!!!!! What, kallt till och med för en svenska!!! Trots mina femdubbla lager och michelingubbeliknande look så frös jag faktiskt, dock mest och tår och ansikte.


Jag var ganska ensam ibacken idag som ni förstår. Fransmän är smartare än såhär och stannar inomhus en dag som denna. Det är ingen som bryr som om att man har vikingablod och klarar av och åka skidor i superkylan. Absolut ingen alls faktiskt!


Men har man betalat liftkort så ska detta användas och inte förslösas, så jag stod ut (mer än så kan jag faktiskt inte säga i dag) i en och halv timme. Till och med liftgubben sa, när jag för femteelfte gången åkte i liften: "du är ståndaktig du".


13:30 satt man in bilen, med rumpvärmare på högsta värme och med aircondition på 25 °C...... Jag börjar känna min tår igen nu, känns bra. Ska fira med att ta ett varmt bad och kanske tänka om morgondagens skidåkning. Ska ska nämligen bli kallare......


/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar