lördag 11 februari 2012

Fransk artighet på arbetsplatsen

Efter åtta månader i Frankrike har jag fortfarande lite svårt att vänja mig vid de franska artighetsfraserna och formalian. I Sverige är vi ju rätt informella och nöjer oss med ett "Hej" där fransmännen säger "Goddag herrn, hur står det till". Inte minst i klädbutiken jag jobbar i märker jag detta. Själv måste jag ju nia kunderna (vilket man gör med alla man inte känner väl samt som har fyllt 13 år). Jag kan tycka att det känns lite märkligt att nia någon som är tonåring och fortfarande är babyrunda kinder. Men detta är kutymen här nere.

En annan grej som känns ännu märkligare är t.ex. när ett gäng unga killar kommer in i butiken att jag då tilltalas "Bonjour madame" dvs Goddag frun. Jag blir alldeles full av skratt faktiskt. Frun? Ja, inte än alla fall :) När kunden lämnar butiken säger man "Au revoir, monsieur/madame", dvs Adjö Herrn/frun.

Men det är en ganska trevlig tradition. På mitt franska bankkort står det faktiskt Mademoiselle Sofia Friborg (dvs Fröken...), hur gulligt är inte det! Varje morgon samt varje kväll så kindpussas man som ett hej och hejdå. Faktiskt börjar jag mer och mer gilla denna tradition. Men det kan ju också ha att göra med att jag har lärt mig hur jag gör och numera inte skallar folk när jag kindpussas.

I vår butik niar vi naturligtvis kunderna, men vi duar bland kollegorna. Ganska skönt ändå att det är informellt mellan kollegorna, för på vissa arbetsplatser niar man även kollegor. Trots att man jobbat tillsammans flera år. 

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar