måndag 2 maj 2011

Klättring i L'Estartit!

 
Igår åkte vi och klättrade på ett av de närliggande bergen i L'estartit! Vägen upp är en slingrig och brant väg där låga växlar gäller för att ta sig upp med bilen. 

Det ligger många fina hus där och när man ser utsikten förstår man varför, den är sagolik! Man ser hela (ja nästan alla fall) Costa Brava-kusten!


Vi åkte inte upp bara för att klättra utan även för att nyttja det vackra kvälls-ljuset. De har nämligen en foto-tävling här i L'estartit där motivet måste vara bergen, Les Illes (de vackra öarna precis framför L'estartit-stranden) och vattnet!


Vi fick gå ett litet tag för att ta oss till en bra vägg, en som funkade för mig som är lite mer roukie och där toppen fortfarande belystes av den varma kvällssolen!

min klättarskor..... dessvärre lite små...
Eftersom vi vill ta foton uppe på toppen av berget så fick min kompis Pedro som är en erfaren klättrare klättra först samt leda. Sedan stannade han på toppen för att säkra mig uppifrån. Lite nervkittlande var det att ta de första stegen......



Jag vet ju att jag är väl säkrad av Pedro och att jag kan klättra samt att OM jag faller så händer inte så mycket eftersom jag är säkrad i repen. Men ändå blir jag alltid lite skakig och nervös första väggen som jag gör om jag inte klättrat på ett tag.

Men skam den som ger sig - rädsla och alldeles för små klätterskor till trots! Efter lite stånkande och tycker jag själv alla fall, lite teknik, så kom jag upp alla fall! Det är alltid en sådan seger att komma upp till toppen av en klättervägg! Utmaning, hårt arbete och sedan belöning :) Utsikten däruppe var verkligen något att se! Både den mot havet (se nedan) och den på andra sidan berget (se ovan).


Som skärmflygare i hjärtat kunde jag inte låta bli att fundera på om det gick att flyga från berget vi klättrade på. Nedan för berget fanns alla fall fina ytor att landa på. Många fåglar såg jag alla fall som låg och hangade där....mmmmm. Men efter att ha sett sig om upp på toppen så inser jag att det inte fanns något ställe att starta på, så tyvärr för flygning får jag åka lite längre!


Vi passade på att ta några miljoner bilder uppe på toppen för att åtminstone få en eller ett par bilder som man kan skicka in till tävlingen. Men jag tror att det blir en tur till för att riktigt få till en schysst bild!


Vi hann bara klättra en vägg innan solen gick, men det var riktigt kul och adrealinstinnt (för min del alla fall.....hahahaha).

/Sofia

2 kommentarer:

  1. Men inte behövs det fler bilder till tävlingen. Den sista bilden vinner ju :-)
    Kram//Heléne

    SvaraRadera
  2. hahaha..... ja den vore ju toppen att ställa upp med!

    /Sofia

    SvaraRadera