torsdag 5 maj 2011

Sökande efter flygning i Katalonien

Stället jag är på just nu, L'Estartit på Costa Brava kusten har inga omedelbara flygställen i närheten (dvs inom en halvtimme eller så) så idag gav jag mig av för att kolla på ett av flygställena som finns ca en timme norrut.


När man är ensam skärmflygare i Spanien bland en massa dykare och klättrare får man ju leta och åka själv! Men web-siten ger bra info.

Efter att ha knappat in (starten) i GPS så bar det iväg. Dessvärre är min GPS TomTom sådär på att hitta vägar i Spanien så jag fick lista ut en del själv, men det gick bra.


Väl upp på Sant Peres de Rodes så kom jag till ett vackert Kloster som det var många turister som besökte. Det var en bit ifrån starten men vilken fantastisk omgivning. Inga skärmflygare än så länge!


Det finns två landningar: Beach of Puerto de la Selva och Cooperative-Saverdera Palau (som jag idag valde bort pga av tidsbrist. Den första ligger i Staden Port de la Selva och man landar på stranden som är ganska tight. Val av landning beror på hur det blåser för dagen.


Idag var det inga piloter som var uppe och flög så jag fick nöja mig med att titta på utsikten och bli osams med min GPS. MÅnga gånger tycker den att jag ska svänga t.ex. till vänster trots att där inte finns någon väg utan bara ett hus. Tur att man har lite sunt förnuft.


Jag åkte alla fall ner till ner till kuststaden Puerto de la Selva och passade på att käka lite lunch. En väldigt gullig stad med många franska turister. Själv tog jag mig igenom (med knacklig spanska) att beställa. Jag har även lärt mig två ny spanska verb: Buscar = leta efter, Preguntar = fråga.


Jag frågade en engelsk-språkiga servitrisen, för här räckte uppenbart inte min franska, var skärmflygarna fanns. Hon berättade att "skärmflyg-butiken" fanns i den närliggande staden Figueres.....hmmmm...


Ja, stället var alla fall otroligt vackert! Inga skärmflygare och inte flygbart idag visade det sig. Såhär i början av säsongen så blir det oftast  flygning och fungerande logistik som behövs, på helger. Så i helgen åker jag antingen till Áger eller Berga. Det närmsta jag kommit till flygning i detta land är den paramotorflygare jag såg i luften igår när vi var och klättra, så det måste finnas fler som jag i detta land :) Hoppas det blir flygbart i helgen, nu vill min skärm lufta sig lite :)

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar