tisdag 31 maj 2011

Första franska-lektionen

Idag vaknade jag upp till ett regntäckt Annecy, där det såg ut som ett moln hade svalt hela dalen. Men det gjorde inte så mycket för jag skulle gå till min första franska-lektion. Som en ambitiös blivande elev så lyssnade jag på fransk radio. Bra passiv för passiv inlärning, men än så länge fattar jag inte allt precis..... Fast de pratar ju ruggigt snabbt!

Klockan 8.20, tio minuter innan lektionen startade så körde jag in på IFALPES parkering. Vi är cirka 10 stycken i klassen, ganska många unga, jag och sedan ett äldre brasilianskt par som håller uppe medelåldern i klassen. Det var mycket konversation, vilket är det jag vill bli bättre på - att prata flytande. Jag har även lärt mig många nya ord. Jag förstår faktiskt nästan allt som lärarinnan säger. Helt underbart, känns som en ny värld har öppnats - jag förstår fransmännen :) Nja, inte fullt ut kanske och vår lärarinna pratar långsamt. Men det är en bra början. Det kräver en del pluggande, men det är faktiskt bara kul. Imorgon början lektionen 13.30 - lite skönt då får man sova länge :)

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar