fredag 6 maj 2011

Klättring i Sadernes i detta vackra Katalonien

Idag åkte vi norrut i undersköna Katalonien för att klättra. Delar av Katalonien med dess vackra  men karga landskap och pampiga hus ser ut om det är taget direkt ur en film.


Idag åkte vi till Sadernes, ett klätterställe med otaliga klätterväggar att välja mellan, som ligger cirka en timme från L'estartit. Vi började med en vägg som var svårighetsgrad 6 a eller b, dvs ganska utmanande för mig!


Jag är alltid lite skakig första väggen, men jag efter att ha fallit av några gånger (vilket i klättring är att lära sig i, men skärmflygning ett totalt "no-no") så bestämde jag med för att ta mig upp igen. Denna gång fixade jag det, kanske inte med den elegans som Pedro tar sig uppför väggen, men det funkar alla fall :).


När jag hade fått klättra mig trött på för mig utmanande väggar så (vilket var fyra väggar...... vilka karl-alfred armar jag har nu....) så var det min kompis Pedro tur. Han testade på en 7b = väldigt svårt och väggar lutar utåt, vilket gör att det kräver förutom god teknik även en massa styrka.


Pedro liksom dansar uppför väggarna, vertikal salsa liksom. En annan kämpar mer på och låter som man har djup andnöd eller ska föda barn.....hahahha. Efter att ha testat väggen en gång så tog han sig upp. Till min tillfredställelse men lite ansträngning ;)


Mycket nöjd efter dagen och med värkande muskler och lite skärsår - låter mer dramatiskt än det är - så åkte vi tillbaka till L'Estartit. Kvällen spenderades på stans nya och enda dyk-shop! Den ska öppna imorgon och vi hjälpte till att sätta alla grejer på plats, lite kul!

/Sofia

2 kommentarer:

  1. Visst är det fin klättring och underbar natur!? Kul att läsa om dina äventyr.

    SvaraRadera
  2. Ja, fantastisk klättring! Det ger en mersmak :)

    SvaraRadera