lördag 7 maj 2011

Jag har hittat dem, skärmflygarna i Spanien!

Idag åkte jag iväg på roadtrip norrut för att hitta lite skärmflygare. Prognoser sa mycket vind samt lite regn. Men hoppet är det sista som lämnar en skärmflygare :)

 
Jag knappade in kompassen  Berga, eller närmare bestämt Aviá där ett flygställe ligger. Det är inte helt lätt att hitta dessa med bara en kompass. Men efter 2,5 timmes bilkörande och en felsväng i en rondell hittade jag denna skylt!!!!! Det betyder landning för skärmflygare (Parapent).


Entusiastisk trots att regnet utanför så åkte jag och Hulken ut på en åker där man såg vindvimplar som ju alltid finns på landningsplatser! De tittade lite konstigt på mig när jag kom, men bad mig att följa med till den lokala butiken i stan.


Skärmflygarbröderna Guerras
 Väl där fick jag träffa två bröder som har skärmflugit sedan de var åtta år gamla och började tävla för spanska landslaget för tio år sedan, dvs när de var 15 år gamla! Imponerande! Som svensk blir man helt klart avundsjuk på dessa flygmöjligheter. Se nedan länk från YouTube på Paco Guerras (som var en av bröderna jag träffade idag och som jobbade på skärmflygbutiken) när han flyger acro:

http://www.youtube.com/watch?v=AxNWyWrb80w


Trots att det inte blev någon flygning idag var det en riktigt trevligt dag och kul att få träffa lite skärmflygare :) Imorgon verkar det blåsa bort, men på måndag ser det bättre. Jag har fått Pacos nummer så jag kan ringa och kolla om det är flygbart! Fantastiskt ha någon skärmflygare att kolla med! Det är en sport som inte är helt lätt att göra själv! Åh, jag längtar tills på måndag!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar