måndag 16 maj 2011

Flygning i Annecy - woho!

Då var man återigen i Annecy! Känns som om alla vägar bär till Frankrike, jag tog en liten omväg via Spanien bara i 2 veckor. Det känns väldigt bra att vara i Frankrike igen - skärmflygar-Mecka!

Annecy är en synnerligen vacker plats med tillhörande turkos sjö som ligger i franska alperna, Haute Savoie. Här kan man förutom att njuta av den vackra omgivningen, segla, cykla och såklart skärmflyga!!

Det finns två stora fina landningar och starter. På landingen som ligger i Talloire, där dagens första flyg avslutades, finns två stycken skärmflygbutiker och ett välutrustad kafé.

Jag lyckades hitta en annan entusiastisk skärmflygare, en parisare på besök, och vi tog hans bil upp till starten tillsammans med en fransk tjej som också behövde skjuts upp till starten, Plan Fait. Dagen bjöd på ganska mycket vind och den var dessutom ganska sned. Då får man som skärmflygare vara lite extra uppmärksam i luften då termik och hård vind ganska bli lite "skumpigt".



Jag och den franska tjejen, Alex, som för detta flyg skulle testa en ny seles, startade ut samtidigt. Och det var ganska skumpigt och med en hel del termik. Jag flög ganska konservativt och höll mig framför berget så att jag inte skulle försätta mig i någon tokig situation. Efter ca 45 minuter i luften bestämde jag mig för att landa!


Väl nere på landningen tänkte jag: "Åh jag skulle stannat uppe ett tag till, det ser ju bra ut nu!", så tänker man alltid som skärmflygare. När man är på marken vill man alltid upp :) I väntan på Giullaume, den franska killen jag fått åka upp med, tog jag mig en Croque Monsiuer och en cola light. Jag avslutade med en cappuchino, här får man dem med söt grädde - såååå gott. En bra kombination med strålande solsken som värmer!


Vid 4-5 tiden hade Guillaume kommit ner, han hade faktiskt inte flugit pga den starka vinden, ett mycket moget beslut. Jag åkte sedan vidare till den andra landningen, Doussard som ligger i änden av Annecy-sjön, med syftet att få mig ett kvällsflyg. Några lokala piloter förbarmade sig över mig och jag fick åka upp med dem till starten, Forclaz, där det blåste rejält. Många piloter satt där och väntade in att den starka vinden skulle avta. Ibland blir det faktiskt lite "mass-psykos" bland skärmflygare, om flera väljer att inte starta startar ingen även när det börjar bli bättre väderförhållanden.


Men sen kom det upp några lokala piloter som visade att det minsann gick att flyga även om det det var "intressanta" förhållanden. Så Fröken Friborg var inte sämre och jag gjorde i ordning min skärm och startade! Och yes, det var stark vind och lite skumpigt, men ett ganska trevlig men utmanade flyg. Jag flög även ganska konservativt här, jag har respekt för stark vind. Är vinden för stark så backar man och då har man ingen kontroll och det är farligt! Även här blev det ett 45 minuter flyg och beslöt jag mig för att åka ner och landa. Jag är mycket nöjd med dagen. Det är så mycket enklare att flyga i Frankrike, det finns så många piloter, så logistiken här funkar ju perfekt :)

Imorgon säger prognosen här perfekt väder så då ska jag försöka mig på en lite distans, längtar!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar