onsdag 18 maj 2011

Dag med massa flyg, sol, risk för åska och nyanlända flygkompisar!


Idag sa prognoserna risk för åska och regn på eftermiddagen och molnen visade även på detta, så jag var tidigt, för att vara i Annecy på landningen, kl halv tolv :)


Jag fick lift upp till starten av några trevliga fransmän, instruktörer och tandempiloter som bekräftade att prognosen var "åska eller regn senare". Så jag gjorde mig entusiastisk i ordning för ett tidigt flyg!


En bra grej för att bedöma ifall det är bra att flyga är att kolla på andra och se hur de flyger, det ger lite bra information faktiskt. Klockan ett var jag startklar och väldigt redo för att flyga och gav mig ut.


Kanske var jag lite övermodig men jag började att flyga på ställen som dessvärre inte gav något större lyft, dvs det man söker när man flyger termik för hålla sig uppe läge och kunna flyga distans. I början tappade jag meter för meter. "Shit" tänkte jag, "nu måste jag snart flyga till landningen...... Merde! 


Men skärpte jag till mig och hittade den underbara termiken som återigen tog mig till höga höjder!!! Jippie! Jag flög fram och tillbaka och flög in och ut och blåsor och funderade på att ta mig lite längre. Men detta var inte dagen för längre distanser. Klockan 16.00 väntade Henrik och Daniel vid bussstationen i Annecy!


Så efter en dryg timmes underbar flygning i undersköna Annecy begav jag mig iväg mot landningen, ganska nöjd med dagen! Första dagarna har jag varit själv här och det gör en faktiskt lite mer social. Jag har lärt känna en hel del lokala piloter, väldigt trevliga!! Jag har även fått veta att det är ganska lätt att få sommarjobb här. Jag fundrar nämligen på att göra vistelsen här i Frankrike, skärmflygar-mecka, lite längre...... hmmmm..... vi får se!


Klockan 15.30 åkte jag in till Annecy stad (som jag fortfarande inte har sett trots alla gånger jag har flugit här) och hämtade Daniel (ovan) och Henrik nedan! Vi fick oss även ett fint kvällsflyg som bjöd på lite termik, gött! Vi har nu ätit en förnämlig skärmlygmåltid lagad av Henrik, spagetti men burk-köttfärssås och vin..... mmmmm!


Prognoser imorgon ser bra ut, vilket innebär mer flygning! Som jag sa till grabbarna idag: "Tänk om livet vore en ändå lång skärmflygsemester?", det vore något det! Och prognosen på och åska och regn då? Ja, det blev regn på kvällen och en dubbel regnbåde :)

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar