onsdag 11 maj 2011

Mer flygning!

Idag blev det mer flygning i Avià i Berga! Jag åkte från L'estartit kl 9.00 och hade tur med trafiken och kom till landningsplatsen cirka 11.30. Paco och hans kollegor hade precis landat med sina tandempassagerare. Ivrig som jag var frågade jag när nästa tur upp på berget och starten var!


Redan efter tjugo minuter efter bröderna Guerra packat ihop sina skärmar, tandempassagerarna glatt gått därifrån och jag hunnit trycka i mig min medhavda lunch så var det dags att åka upp på berget igen.
På toppen av kullen ligger starten, fin utsikt därifrån
När jag kom upp på starten träffade jag på en spansk instruktör vid namn Xavi och en australiensisk student som glatt stod inför att göra ytterligare ett flyg! Vi väntade ett tag på att termiken skulle komma igång lite. Under tiden hade jag faktiskt nästan en konversation på spanska med Xavi! Han var visserligen vänlig nog att prata långsamt, spanska och inte katalanska samt blanda in några engelska ord då och då och ha tålamod med mitt brutala misshandlande av det spanska språket i försök att kommunicera.....men ändå! 

Det var kul att snacka med den australiensiska killen - Blake; skönt att kunna prata engelska och kul att prata med ytterligare en flygenstusiast. Jag tog alla fall hans nummer för att sammanstråla för lite mer flygning framöver, kanske redan på torsdag!

I bakgrunden: bergen som ligger bakom starten som man kan ansluta till
Så var det då dags för att flyga..... Jag kom iväg och var riktigt nöjd med min start, den jag inte fick till igår. Jag hamnade snabbt in i en blåsa och tog mig upp 500 meter upp till 1500 meter. Sedan valde jag att gå ur den för att flyga platsbundet och "känna" på stället! En bra träning när man vill komma i flygtrim och inte tänkt sig att flyga någon lång distans är att öva på att gå in och ur termik blåsor för att lära sig att hitta den stigande luften som tar en till sköna höjder. Det gjorde jag idag under en timmes tid.

 Underbara, underbara flygning - en sport som gör mig så lycklig. Eller som Blake sa: "This sport is addictive!". Idag ska jag köpa minneskort till min lilla kompaktkamera så kan jag ta bilder från luften och visa!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar