måndag 30 maj 2011

Nytt boende!

Idag har jag skjutsat och lämnat av lilla mamma på Geneve flygplats. Hur gammal man än blir så är det alltid mysigt med lite "mamma-tid", speciellt när man har rest och varit borta ett tag som jag har :) På eftermiddagen åkte jag till IFALPES, väster om Annecy och registrerade mig. Imorgon börjar själva kursen. Idag fick jag dock göra en "provkonversation" för att de skulle veta i vilken grupp de ska placera mig. Jag fick höra att jag förstod bra, uttalade bra men behöver prata sakta för att hinna konstruera meningarna grammatiskt korrekt! Story of my life - för snabb!!

mitt nya rum
På eftermiddagen var det dags att flytta in till mitt rum i byn Dingy Saint-Clair, en pittoresk alpby som ligger utanför Annecy. Eller på skärmflygspråk, bakom bergen som vi flyger från i Annecy! Det är väldigt skönt att ha ett eget rum som man kan stänga om sig. Kul att träffa skärmflygkillarna men jag känner mig rätt klar med att dela rum och bo i ett kök :)


Jag bor med utsikt mot bergen och har en hängmatta utanför fönstret, som en liten dröm! Jag dock inte hunnit provligga den ännu, kanske efter franskaklassen eller ett härligt flyg?

min utsikt....... inte helt fel :)
Imorgon blir det dock tidigt start för jag börjar redan klockan 8.30, vilket ju är tidigt för en dagdrivare som jag. Jag ser verkligen framemot att börja plugga franska. Det är ganska svår att förbättra språket på egen hand och det kräver enorm disciplin att studera själv, det har inte jag..... En annan fördel med att förbättra franskan är att det underlättar om man söker jobb här såklart.

nej, jag har inte anammat åttiotalsmodet, jag skyller på "tofs-frilla!
Nej, nu ska jag plugga in några verb och substantiv till sen blir det några avsnitt av "Weeds" - helt beroendeframkallande (tv-serien alltså)!

/Sofia

2 kommentarer: