onsdag 13 april 2011

Närkontakt med elefanter och buffalos i Udawalawe Park


Igår lämnade vi ett soligt Marissa vid ett-tiden efter ha tillbringat några timmar vid poolen. Vi åkte upp mot bergen och nationalparken Uda Walawe som ligger precis söder om Sri Lankas Hills country . Vi hade bokat en chaufför för resan, ett ganska bekvämt och förhållandevis prisvärt sätt att ta sig fram på i Sri Lanka. Dessutom får man ju en innehållsrik guidning under resans gång och väldigt bra information om stället man ska till, sådant som inte står i guideböcker. 

Vår chaufför, Samir, var en 34-årig kille som var väldigt trevlig och pratglad och med ovärderlig lokalkännedom. Under resans gång gav han oss även guidning om olika ställen vi passerade. Det är kul att lära känna en ”local” lite närmare, man lär sig mycket om landet även fast deras engelska ibland kan vara lite utmanande att förstå.


Vid 6-tiden på kvällen kom vi fram till nationalparken och vår chaufför/reseledare hade naturligtvis fixat ett bra boende till oss alldeles utanför parken. Vårt rum var ett gigantiskt rum, med två sköna sängar, balkong med panoramavy över parken och luftkonditionering – i denna fuktiga luft var det skönt!

Efter middag där Chicken Fried rice och öl förtärdes var det dags att tänka på bingen! Vi skulle nämligen stiga upp strax innan fem för att åka iväg mot Uda Walawe nationalpark klockan 05.30 med jeep. 
vår safari guide
Lite tungt kändes det allt när klockan ringde 4.45 men det skakade vi snabbt av oss och gick, efter en snabb kaffe, förväntansfullt in i jeepen och åkte mot nationalparken. I bilen var det förutom jag och Mia, nationalparksguiden, deras chaufför (lite speciellt har köra inne i nationalparken på grund av vägarna som finns där) och vår guide/chaufför som var med och såg till att allt gick rätt till mot oss.


I Uda Walawe finns cirka 400 elefanter och just en elefant var det första vi såg! Jag har ju sett en del under resan men jag måste säga att de är rätt coola djur. Elefant-stammarna är matriarkat och styrs således av den äldsta och kunnigaste honan som visar flocken när och vart man ska förflytta sig för att hitta mat. Hannarna stannar med flocken tills de är cirka 3-4 år sedan lämnar de flocken och bildar så kallade ”ungkarlsflockar”.  


Vi kom verkligen nära djuren, på ett par tre meters avstånd, det är ganska häftigt! En större flock av elefanter vi såg hade ett flertal unga djur, varav en ungarna bara var ett par tre veckor gammal. Behöver jag säga hur gullig den var??? Vi fick även reda på att elefanterna äter 150 - 200 kg gräs, per dag!!! Det är väldigt mycket gräs och antagligen därför man ser dem äta hela tiden. 

 
Andra djur vi såg i parken var vattenbufflar. De är också flockdjur och spenderar stor del av tiden i vattnet – dels för att drick såklart men även för att svalka av sig och som det såg ut för en annan - softa lite.

De fanns också en mängd påfåglar i parken. De är riktigt praktfulla djur med sin djupblåa färg (hanarna alla fall) och de långa fjädrarna. Men tydligen tappar de dessa emellanåt för att sedan återfå dem senare. Hanarna använder sin vackra skrud till att både locka till sig det kvinnliga könet och skrämma angripare. Lätet från dessa låter mer lite en katt än en fågel förvånande nog. Och tro det eller ej, de kan faktiskt flyga, även om de ser lite ”tunga ut”.  Vi så dem flera gånger sitta längst upp i ett träd med fjädrarna hängande neråt – vackert!


Det fanns tydligen 50 sorters olika ormar i parken, men tack gode gud såg inte vi någon. Men dessa utgör viktig föda för både örnarna och påfåglarna i parken. Det finns även några stycken leoparder i parken, men dessa ska man vara väldigt lyckligt lottad för att då se en glimt av, då det både är snabba och skygga. Däremot såg vi en hel del rådjur i parken med riktigt ”bambi”-mönster, dvs fina vita prickar på deras ljusbruna päls. De var också lite skygga, men kanske något nyfiknare än leoparder och lät oss se dem vid ett flertal tillfällen.


I övrigt var det ganska coolt att stå på ”flaket” på jeepen där bak och överblicka parken, det är otroligt vackert! Just nu var parken förhållandevis grön eftersom det regnat en del. Vid niotiden började det dock kännas ganska varmt uppe på jeepen trots fartvinden, men vår tur började närma sig sitt slut. Detta är faktiskt min första safari och jag tyckte det var jättekul att har gjort! Vi var mycket nöjda med dagen och det är väldigt mäktigt att få komma så nära dessa djur.

/Sofia

/Sofia

2 kommentarer:

  1. Hej Sofia, Jag hittade din sida för att jag helt enkelt letade resebloggar att länka till på min egen reseblogg. Din resa verkar tokrolig. Kanske hittar jag svaren på mina frågor om jag läser allt men det orkar jag inte just nu. Hur länge har du varit ute? Hur länge ska du vara ute? Jag hann se att du varit i 33 länder. Själv har jag varit i 43 men som du också skrev. Det är många kvar...

    SvaraRadera
  2. Hej Susanne!

    Vad kul att du hittade min blogg! Ja, min resa har varit otroligt kul, jag har fått göra så mycket saker! Imorgon är det faktiskt sista dagen på just denna resa! Jag kommer att vara hemma i 2 veckor sedan åker jag iväg igen en sväng, till Spanien och Frankrike och skärmflyger och klättrar är det tänkt. Hur länge jag kommer att vara borta har jag faktiskt inte riktigt bestämt ännu.

    Jag var in på din blogg och tittade, den såg väldigt snygg ut och var trevligt att läsa!

    /Sofia

    SvaraRadera