torsdag 7 april 2011

Unawatuna - nytt ställe och nytt boende!

 Vid elva-tiden idag tog jag en tukk-tukk till Unawatuna, cirka en 45 minuter från Hikkaduwa. Det var nästan en biltur på liv och död! I trafiken i Sri Lanka gäller störst går först (bussarna). Kör gärna om så mycket som möjligt, gärna om det kommer en buss i andra filen i hög hastighet., ett chicken race på högsta nivå. Filippinarna hade t.om. blivit imponerade! 

Trots detta så är tukk tukk ett ganska praktiskt sätt att ta sig fram och det fläktar ju ganska skönt under resan.

Detta är ett något mindre ställe än Hikkaduwa och jättefint. Märkligt nog är mitt första intryck att detta ställe är lite "turistigare" än Hikkaduwa, jag som hört att det var tvärtom. Men det kan bero på den grupp av engelska killar som står vid hotellbaren och har hinkat i sig öl sedan klockan ett idag..... Men jag måste säga att jag gillar ändå detta ställe, det är lite intimare och allt är liksom på samma plats.

En något dålig karta men den visar vart Unawatuna ligger. Hikkaduwa ligger väster om om Galle.
Just nu bor jag på ett ställe vid stranden som heter Tartarura beach resort och mitt rum kostar ca 170 kronor. Lite dyrt men jag var lite dålig på pruta. Imorgon däremot, när min kompis Mia kommer så kommer jag att byta ställe till Peacock Guesthouse. Där betalar vi lite mer totalt sett, men vi är ju två så det blir billigare ändå. Det är verkligen skillnad kostnadsmässigt när man reser tillsammans med någon, än när man reser själv.


Rummet på Peacock har två sängar vilket inte mitt nuvarande rum har. Jag tror min jetlagade kompis kommer att uppskatta det, dessutom har det air condition. Jag är ganska nöjd med fläkt men ibland får man fläktar i rummen som skulle pensionerat sig för länge sen...

Imorgon kommer jag även att ta ett morgondyk här i Unawatuna, ett bra sätt att inviga stället :) När Mia kommer blir det nog mer dykning. Det ska tydligen finnas cool vrakdykning här.

Nej, nu ska jag ägna mig åt min chicken Chopsuy!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar