måndag 11 april 2011

Mot Sri Lankas bergslandskap

Ja, efter ett antal dagar i både sol och under vattnet iklädd fenor och dykarmask så är det dags att röra på sig för att se en annan del av Sri Lanka. Idag åker jag och Mia norrut mot Uda Walawe nationalpark. Där ska vi ta en safari-tur imorgon bitti och hoppas på att få se bufflar, elefanter och kanske någon leopard!

Men idag tar vi den långa bilturen upp till ett guesthouse i närheten av Uda Walawe och hoppas på att se några teplantage längs vägen. Det ska tydligen vara underskön vacker natur att titta på. Sen hoppas vi att vår chaufför ger oss lite övrig guidning om detta vackra land längs vägen.

Eftersom infrastrukturen inte är tip top i landet så är det ganska vanligt (och enkelt) att man som turist betalar en chaufför för att ta sig dit man vill till ganska anständiga priser. Det går ju att ta tåg och buss vissa sträckor, väldigt billigt, men det kan ibland vara ganska fullt och man får en del uppmärksamhet och nyfikna blickar. Så jag och Mia är ganska nöjda med att åka bil just nu. Men vi kommer att testa tåge lite senare!

Detta är allt för nu! Om internetuppkoppling tillåter kommer en rapport och bilder från Sri Lankas "Hills Country" lite senare!

/Sofia

2 kommentarer:

  1. Hej hej!
    Jag håller själv på att boka en resa till Sri Lanka i januari 2012. Och då hittade jag till din mysiga reseblogg, så jag tänkte du kanske kan hjälpa mig med lite funderingar.
    Är det dyrt eller billigt där? Tror du att det räcker att stanna ca 3 veckor i landet? Vilka platser borde man prioritera?
    Vi är ute efter dykning, fina stränder och äventyr. Och efter vi varit i Sri Lanka har vi tänkt åka till Andamanerna, vet du något om det?
    Tacksam för svar/ Jenny. (jjennykristiansson@gmail.com)

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny!

    Sri Lanka är billigt tycker jag, men man måste alltid pruta ner priser då de såklart alltid vill tjäna lite extra pengar på turister. De har en mängd fina stränder: Hikkaduwa (åk till Narigama beach), Unawatuna och Mirissa - oerhört vackra stränder. Negombo har jag precis kommit till och ligger nära Colombo flygplats och har en ok strand. På alla ställen kan man dyka. Dykningen är helt ok, men inte det bästa jag har varit med om (lokalt fiske har förstört en del av koraller och minskat fiskar i vattnet), däremot ganska billigt 20 - 25 EUR per dyk. Just dessa ställen som ligger på västra sidan går nu in i regnperiod, då ska tydligen västra sidan vara bättre och där finns det också vackra stränder.

    Äventyr finns det massa av i Sri Lanka. Man kan åka till någon av alla nationalparker, t.ex. Yala eller Uda Walawe som vi var till, där fick vi en jättebra safari. Kanske inte som i afrika, men det var min första safari så jag var väldigt nöjd! Man kan även åka och titta på teplantage, väldigt fint. Landet är ganska litet och så är avstånden, men vägarna är superdåliga så det tar sin lilla runda tid att åka runt. Vi betalade en kille att köra runt oss, ganska praktiskt!
    Imorse klättrade vi uppför Adams Peak, ett berg på 2234 meter som både pilgrimer och turister klättrar uppför för att se soluppgången därifrån, underbart vackert! Båda kommer jag att skriva om i min blogg inom kort! Andamanerna har jag tyvärr inte varit i så det kan jag inte säga något om

    Kort och gott ett väldigt trevligt och vackert land om än inte så utvecklat turistland, men det har ju både för och nackdelar. Hoppas detta var till hjälp för dig! Kul att du läser min blogg ☺

    /Sofia

    SvaraRadera