lördag 23 april 2011

Årets första flygdag!

Idag tog jag mig en liten runda upp till Dalarna fram och tillbaka. 44 mil, men det är ju ingenting för en bilentusiast! eller för min bil Hulken! Min bror bor i Gagnef, i hjärtat av Dalarna, och jag ville passa på att träffa honom innan jag åker söderut. 

Längs riksväg 70, mellan Sala och Enköping ligger ju även min skärmflygklubb Cirrus, flygfält så jag bestämde mig för att stanna och säga hej till mina flygande kompisar. Bara hälsa eftersom påskmiddag väntade hemma hos mamma. Men när jag såg "skärm i luften" tog mitt flyg-jag över och jag bestämde mig för att ta ett flyg alla fall.

När man inte har flugit på en hel vinter är man inte i flygtrim och det är viktigt att komma ihåg att ta det lite lugnt på årets första flyg. Vårtermiken kan vara lite kraftig så  min plan var att bara lufta skärmen och ta ett nerflyg.

Det var inte så många ute på fältet idag denna vackra påskaftonsdag. Jyri förberedde skärmen för flygning, Hasse satt vid vinchen och Tomas var redo som startledare. När man ska flyga från plattland behöver man en vinch för att ta sig upp i luften och därav ett 2 - 3 man stort fältteam.


Enligt Olle som precis landat så fanns det inte mycket termik att flyga på. Termiken, dvs stigande varma luft, är ju det vi skärmflygare trånar efter för att ta oss upp till höga höjder och få långa fina flyg.  Första flyget för året är alltid lite nervöst och jag la lite extra tid på att kolla igenom min utrustning. Det är lätt att missa något när  man inte är i flygtrim. Sen blev det min tur......


Olle som satt sig på vinchen var den som vinchade upp mig. Det var en lugnt och fint vinchdrag och jag blev släppt i en termikblåsa. Så inte bara fick jag flyga utan även kurva lite termik! trots mina ambitioner att ta det lugnt! Underbara, underbara flygning. Hur många olika sporter jag än testar så är det flygningen som är det roligaste. Jag blir så lycklig av att flyga. Jag kurvade mig upp till nästan 1000 meter från 300 meter releasehöjd, inte illa för första flyget. Sedan insåg jag att jag var tvungen att ta mig ner, påskmiddag och mamsen väntade.

Med ett leende på läpparna landade jag, något ograciöst men ändå,  och väldigt nöjd! Efter att ha packat ihop skärmen och snackat lite med gubbarna åkte jag och Hulken iväg mot Stockholm igen

En härlig start på flygsäsongen! Jag ser verkligen framemot att flyga i Spanien och Frankrike :)

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar