söndag 17 april 2011

Höjdpunkter på resan!

Nu har jag varit hemma ett par dagar och hunnit landa lite. Just nu är det ganska skönt att softa hemma hos mamsen (lägenheten är ju uthyrd). Det känns som att vara i en kokong av "mammakärlek" där det finns oändligt flöde av pannbiff med gräddsås, ostmackor, smutsig tvätt som hanteras och allmän grooming. Mamma är ju bäst! Jag har haft en underbar resa och fått uppleva otroligt mycket. Så jag tänkte dela med mig om vad jag tyckte var bäst på resan och vad jag kan rekommendera!

Bästa upplevelsen

1) Dyka i Sipadan, Borneo
Jag tog min Advance licens här och detta ställe rankas som ett av världens topp tio bästa dykställen. Fantastisk dykning och jag träffade härliga människor här. Hit kommer jag åka tillbaka igen!

 2) Dyka i Apo Island, Filippinerna
Det var här som jag återupptog min dykning efter 7 års paus. Efter första dyken insåg jag att jag ville dyka mer. Den värld man får tillgång till under ytan är så oerhört vacker. Totalt sätt på resan gjorde jag 25 dyk.


3) Klättra i Ton sai, Thailand
Efter ett spontant beslut åkte jag med min kompis till Thailand (gång nummer två denna resa) och klättrade en hel vecka. Det var så kul, svettigt och jag tycker att min klätterteknik förbättrades markant under veckan. Underbart var det att vara tillbaka till Thailand igen också!


Min klätterguide/kompis under veckan, Pedro, som ju är stark som bara den!
4) Se orangutanger i Sepilok, Borneo
Finns bara en grej att säga, det är något magiskt att få närkontakt med dessa djur som är så lika människor. Man skulle liksom vilja krama dem, men det får man INTE! Tydligen inte del av rehabilitering för orangutangerna ;)

5) Parta i Singapore
Mötte upp med min kompis Micke en dag i Singapore, det var som att hoppa av Asien ett tag och komma in i ett välorganiserat och fungerande land - som Sverige men med varmt klimat! Vi hade som mål att dricka en Singapore Sling på Raffles men vi fastnade stuffandes till tonerna av ett live band i Clarkes Key. Lite betongkeps dagen efter dock.....

Bilden där vi stuffar järnet har Micke förbjudit mig att publicera ;)

6) Safari i Udawalawe Park, Sri Lanka
Min första Safari någonsin! Jag och Mia skumpade igenom Udawalawe-reservatet med öppen Jeep tidigt på morgonen i Sri Lanka. Vi såg många fina elefanter, buffalos, krokodiler, varaner, rådjur (bambis) och mycket, mycket mera, närkontakt med djur är som sagt var........coolt!


Bästa maten
  1. Thai curry i kokosmjölk (grön, röd, panäng) - Thailand
  2. Pad Thai (gjort av mig på matlagingskurs i Chiang Mai) - Thailand
  3. Grillade räkor - Sri Lanka
  4. Grillad tonfisk - Sri Lanka
  5. Kyckling, grönsaker i ostronsås - Thailand
Thailändska maten är den bästa mat jag vet, för att använda en klyscha: som en smakexplosion i munnen :) 

Vackraste stranden
  1. Sipadan, Borneo
  2. Alona Beach, Filippinerna
  3. Hikkaduwa, Sri Lanka
  4. Mirissa, Sri Lanka
  5. Khong Nin Beach, Koh Lanta Thailand
Coolaste stranden att hänga på är dock Khong klong beach, Koh Lanta Thailand. Alla lokala thailändare där är så trevliga, gästvänliga och avslappande men kanske röker på lite väl mycket

Favoritland
Thailand ligger närmast mitt hjärta, det bara är bäst, det är människorna, maten, klimatet - och allt löser sig liksom i Thailand! Borneo kommer som en god tvåa!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar