fredag 29 april 2011

Skärmflygning i undersköna Annecy!

Ja, det blir verkligen en snabbvisit här i Annecys, en vacker stad i Haute Savoie, underbara franska alperna! Här har jag varit och flygit många gånger och gjorde senast jag var här en lååång distans kring den turkosa Annecysjön, så det kändes som ett bra stopp på min väg ner till Spanien!


Prognoserna jag kollade på igår och imorse visade alla regn, men optimist som jag är så vet jag att prognoser är alltid prognoser och det kan alltid komma en oväntad förbättring! Så jag åkte ner mot Talloire där både skärmflygningstart och landning finns, men även ett par skärmflygbutiker som är samlingspunkter för alla piloter.

Där lyste faktiskt solen och jag såg skärmar i luften, det är ger mig alltid samma pirriga känsla i magen. Det är lite trixigt att vara själv och komma upp starten. Eller snarare upp och iväg kommer du, men sedan måste du hämta bilen... Så jag hakade på en buss med skärmflyg-elever och instruktörer upp till Forclaz starten.


Solen lyste och det var flera i luften men det var tydligt att regnet var på ingående på eftermiddagen. Jag plockade snabbt upp mig grejer och gjorde mig i ordning. Jag gjorde ett par misslyckade starter, kanske var det ner er - vad vet jag, men sen kom jag iväg. Och visst var det termik i luften, underbart men även lite läskigt när det är några av de första flygen på året.


Jag flög omkring cirka en timme i luften innan jag kände att det var nog. När man flyger själv så får man hålla sig lite platsbundet, så det blev inga distanser för mig idag. Men alltid ljuvligt att få flyga :) sedan tog jag mig en coca cola och en croque monsieur och njöt av solskenet och den vackra franskan som jag hörde omkring mig. Frankrike är ett av mina favoritländer, ett land som har allt: berg för flygning, klättring, bra klimat, stränder, vackert språk, goda viner och trevliga människor!


Efter flygturen tog jag mig en tur till Decathlon, en fantastiskt sportbutik som verkligen har allt till billiga priser. Jag köpte ett par flip-flops!


Sedan körde jag Hulken till en bensinmack, dags att belöna min följeslagare för väl utfört arbete igår! Jag fyllde på olja, spolarvätska (eller snarare den snälla tanten som jobbade på macken), gjorde en "De Luxe"-tvättning och dammsug bilen inuti....

Så nu är både Hulken och jag glada, rena och redo för bilfärd till L'estartit och Spanien imorgon :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar