söndag 1 maj 2011

Framme i L'Estartit, Costa Brava kusten

Igår åkte jag via franska och spanska motorvägar från ett underbart vårigt Annecy till ett för-somrigt Spanien, närmare bestämt L'estartit på Costa Brava-kusten. Eftersom jag hade ganska gott om tid och resan inte var superlång hann jag faktiskt se mig lite om under bilresan. Jag har två saker att säga, Frankrike har har fortfarande min kärlek, Central Masif som jag åkte igenom är underskönt vackert. Som skärmflygare tänker man ju såklart vilka berg man kan flyga ifrån och njuter av planera framtida flyg medan man kör.

Vägen från Frankrike in till Spanien var över pyrenéerna, vilka mäktiga berg. Jag har några skärmflygkompisar som har flugit där och det ska vara riktigt bra. 


Men just nu blir det bara att softa och njuta av läget några dagar. Jag bor hos en kompis ,i en lägenhet med utsikt mot stranden och ön Illes Medes. Det är väldigt fint här. L'Estartit är en turistort och man kan dyka, segla och bada såklart här. Inte helt fel att bo vid vattnet.


L'Estartit ligger alltså på Costa Brava kusten cirka en timme från franska gränsen (se karta). Det ligger  1 timme och fyrtio minuter från Barcelona (om man åker söderut) och nästan 4 timmar till det berömda Áger. Jag kommer att åka till Áger framöver men jag tror att jag testar några närliggande ställen först. Hilken, min sköna gröna vän, behöver vila lite.

Nej, nu ska jag fortsätta njuta av försommmar-solen här på cafét Gran Café Unico!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar