tisdag 24 maj 2011

En flygtur runt den vackra Annecy-sjön!

 Idag jag vaknade jag upp till en knallblå himmel och prognoserna jag kollat på igår var också det väldigt lovade! Det gör ju en skärmflygare alldeles varm i hjärtat! Idag hade jag nämligen bestämt mig för att göra en distans om allt fungerande.
 
Normalt sett på flygresor får man gå upp så himla tidigt men i Annecy vaknar inte termiken vid liv förrän efter lunch så man kan ta det lungt. Johan och Stefan bjöd mig på en fantastisk god brunch idag, kaffe, äggröra och franska korvar. Mycket gott och en bra grund inför dagens flyg. Man kan visserligen äta lite när man flyger men bra att ha laddat lite innan :)
Jag, Johan och Stefan åkte upp på Plan Fait starten ganska tidigt för att vara Annecy, redan klockan 12.00.Vi kände för att börja flyga innan den riktigt starka termiken satt igång för att mjukstarta lite. Dock kräver det lite en del för att hålla sig kvar i luften. 
Jag, Stefan och Johan
Efter lite gnetande tog jag mig upp på de berömda "Les Dents" - tänderna. Därifrån hade jag bestämt mig för att flyga till den andra starten, Forclaz, för att känna på luften lite. Då hade termiken satt igång rejält så det var inga problem om än det var lite skumpigt. Men med mina nya inställningar på selen så kände jag mig trygg och flög med stort självförtroende. Det sista är nog så viktigt för säkerheten när det gäller skärmflygning!
Les Dents - "Tänderna", här hittar man fint lyft
Från Forclaz tog jag mig tillbaka till "Tänderna" (ja, de heter tänderna för de ser ut som stora tänder) och flög sedan vidare över den turkosa Annecy-sjön. 

Detta låter inte så läskigt, men för en skärmflygare att lämna stigande luft (vilket innebär att man är trygg och inte behöver landa på läskigt ställe, mer valmöjligheter alltså) och flyga en längre sträcka där man bara tappar höjd ÄR lite läskigt. Men det är en del av distans-flygning.
Resten av turen gick betydligt lättare och efter 2 timmar och 20 minuter, ca 2,5 – 3 mils flygning, så hade jag gjort min variant av "Lilla Annecy Tringeln" och landat på Doussard-landningen och är oerhört nöjd med det :). Skärmflygning är många saker: spänning, nyfikenhet, utveckla och lära känna sig själv, roligt, underbart och några portioner rädsla och framför allt ...... Frihet! Jag älskar verkligen denna sport och dagar som denna ännu mer. Mina söta flygkompisar Johan och Stefan fick också riktigt fina flyg. Johan tänjde lite mer på sina gränser och flög hela 35 kilometer på ställen han inte flugit innan. Längre fram så jag också flyga så och våga lite mer!

2 kommentarer:

  1. Kom du runt? //Heléne

    SvaraRadera
  2. Yes det gjorde jag, men jag landade inte på Perroix-landningen utan Dussardladingen. Å andra sidan började jag varvet från Forclaz-starten så jag tycker att är ett varv som jag är väldigt nöjd över!

    /Sofia

    SvaraRadera