söndag 29 maj 2011

Shopping och turistande i vackra Annecy

 Imorgon åker min söta lilla mamma hem som har varit på besök här i Annecy i fem dagar. Under denna tid har jag faktiskt inte flugit alls. 

Däremot har jag visat mamma den fantastiska utsikten från bergen som omger Annecy. Trots höjdrädsla och direkt ovilja till att åka på serpentinvägar så uppskattade mamma det. Sjön är ju alldeles turkos och ingen av oss har ännu lyckats googla oss till varför sjön har den färgen. Någon som vet?

Eftermiddagen började vi alla fall med en gigantisk skål var med glass, chokladsås och Chantillygrädde. Himmelskt gott, men den gav visst kalori "dåligt-samvete".... Men man måste ju bränna en massa kalorier när man shoppar va?


Dagen ägnades åt strosande på stan och shopping och matintag. Jag har ju rest runt länge med minimal packning, vilket inte gett något utrymme till "okynnes"-shopping. Men nu med både bil och snart "fast boende" (alla fall för en månad) så kändes det som det var dags.


Jag köpte en del coola toppar och ett par tre kvarts-jeans. Modern inhandlade även hon en del och njöt av värmen. Eller som hon uttrycker det: "Det är så där varmt att man hellre går i skuggan".  Det är inte speciellt billigt i Annecy, ibland faktiskt dyrare än Sverige. Men det finns ett stort kommersiellt köpcentrum utanför Annecy, Epagny, som har många butiker med bra priser som vi handlade på tidigare under dagen.


Ett ett par timmas shoppande så började magen, trots den stora glassen innan, göra sig påmind! Så vi stannade vid ett traditionellt Creperie. Crepes är pannkakor fast med lite andra ingredienser och med fyllning. Vi åt en av traktens specialare, Reblochon ost, skinka och lök nedsköljt av ett glas vitt vin..... gud vad gott!


Så idag är man rejält utfodrad och nyshoppad. Jodå, denna typ av turistande är ju faktiskt riktigt trevligt :och jag tror mamma hade en väldigt mysig Mors dag!


Det har varit så mysigt att ha mamma här, att få visa henne hur vackert det är här och prata lite som man bara kan göra med sin mamma! Imorgon börjar även min franskakurs, men jag vet dock inte när mina lektioner börjar eftersom jag anmälde mig på nätet igår... Bra med framförhållning kan man tycka! Mer om det imorgon! Nu är det nog dags att äta lite ost och ta ett glas vin med mamma och försvinna in i "Kalori-landet!.... hahaha

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar