tisdag 10 maj 2011

Äntligen flygning!


Igår blev det äntligen flygning! I Berga, Avià - cirka 2,5 timme nordväst om där jag är nu! Det finns en lokal klubb och en skola som jag fick haka på och åka med upp till berget där starten finns!


Dock skulle man skola och balansera lite på landningen först! Viktigt är att kunna hantera skärmen på marken för att förstå hur skärmen funkar i luften.


Landingen ligger 700 meter över havet och starten på cirka 1000 meter, så man har ungefär 300 meter att spela med för att hitta termik och därav kunna hålla sig uppe. Men det finns två fina husblåsor däruppe som sedan tar en till de lite högre bergen som finns bakom. Det ska även finnas en hel del termiktriggers i dalen också.


Jag gjorde ett litet kortare flyg och kände mig för lite. Dessutom gjorde jag misstaget att gå ur min termikblåsa jag hittat (dvs varmluft som tar en uppåt) för att hitta en bättre och starkare. Big mistake, för sedan kom ett stort fett moln som släckte hela dalen och jag åkte ner och landade efter en halvtimme i luften!


Summasummarum: en halvtimmes flygning, 5 timmars bilkörning och nya skärmflygkompisar - jag är mycket nöjd över dagen. Idag hoppas jag på mer flygning!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar