tisdag 5 april 2011

Hitta bästa tipsen under resan

Jag har fått lite frågor tidigare från några bloggläsare om vart jag hittar info och idéer om  resmål så jag tänkte skriva lite om det. När man reser runt som jag gör, till både nya länder och ställen, så lägger man en hel del tid på att söka information. Dels för att ta reda på lite om det ställe man ska resa till men även för att slippa de värsta turistfällorna, vilket alltid blir dyrt. 

En annan anledning är faktiskt läget. Det är inte bara i fastighetsbranschen läget är viktigt utan även när man reser. Man vill ju gärna vara där det händer något fast inte riktigt där alla charterturister gnäller om det inte finnas något svenskt kaffe.

 Det finns ju flera källor till information för bra tips och uppslag om resmål.  Har man bestämt sig för ett specifikt resemål men vill veta mer om det så är absolut enklaste att söka via internet. Med lättanvända sökmotorer, många bra reseforum och resebloggar så får man mycket bra tips om resmålet. T.ex. bra boende, vilket boende man ska undvika, hur mycket taxi/buss/tåg ska kosta från flygplats, om man ska pruta samt vilka aktiviteter som är värda att lägga tid och pengar på. Jag är med i ett reseforum som heter Reseguiden.se där man både kan söka på information och diskussioner om ett resmål samt ställa frågor. Oftast ger detta bra och uppdaterad info som man inte hittar i officiella reseböcker, dock kan det ibland vara lite mer subjektiva svar.

Den mest frekvent använda reseguiden i bokform måste väl vara Lonely Planet. Det finns ju en anledning till det då, den är anpassad till backpackers med varierand budget. Denna har jag använt en  hel del under resan, för bland annat tips om transport, boende samt vart på orten som är bäst att bo på. Man kan ju köpa dessa böcker, men allt som oftast kan man byta till sig dessa böcker på ställen där det finns bokutbyte. Det är ju mycket billigare dessutom! 



Lonely Planet finns dessutom på nätet, lonelyplanet.com, där man förutom reseinformation kan läsa  i relevanta reseforum och även ställa egna frågor. Man kan också ladda ner delar av en bok i pdf form, så har du en elektronisk reseguide utan att ha köpt hela boken.

En annan mycket viktigt källa är faktiskt andra resande. De har oftast varit på resmålet nyligen och kan ge bra input både faktamässigt men även känslan och intrycket som resmålet gav. Jag har ändrat min rutt några gånger under denna resa, bland annat åkte jag till Sri Lanka istället för Indien och det var bland annat efter pratat med folk jag träffat under resan. Det känns om rätt val alla fall :)

Ja, det var lite kort om tips hur man hittar bästa information och få bästa resan! Andra frågor om resande eller olika aktiviteter jag skriver om hur välkommet som helst! Kanske blir ett nytt blogginlägg!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar