fredag 22 april 2011

Reseplanering - road trip Europa!

När man planerar en lång bilresa ner till Europa så finns det ju en mängd saker att fundera över: hur ska jag resa ut ur Sverige - via Danmark eller Tyskland, vilken reserutt ska jag ta ner, vilken är snabbast, bäst att åka, hur många timmar per dag orkar jag åka, hur lång tid tar hela resan?

Jag är medlem på en sajt som heter www.reseguiden.se som faktiskt är väldigt användbar när man reser eller förbereder resa. I deras forum slängde jag ut en fråga "Vilken är bästa vägen ut ur Sverige om man ska bila ner till Europa?". Jag fick massa bra svar och olika alternativ från engagerade resenärer på siten!

Nu jag efter lite funderande bestämt vilken rutt jag ska köra . Jag åker ner till Skåne och tar nattfärjan ner mot Travmünde (www.ttline.com). Idag fick jag dessutom veta om man delar hytt med andra damer så får man ner priset till 1640 kr och det är taget! Jag ankommer till Travemünde kl 7.30 på morgonen. Sedan styr jag och Hulken söderut och åker enligt en rutt som jag hittade på: http://www.viamichelin.com/, se nedan:

Det är en väldigt användbar sajt. Det står vart det finns fartkameror och räknar med att du tar pauser varannan timme. Det gör det lite lättare att planera och bestämma hur långt man ska åka varje dag. Jag beräknar att resan tar 3 dagar och två övernattningar. Det första blir ju på färjan och den andra, ja den blir ju någonstans längs vägen på ett motel. Ja, det kommer att bli ett litet äventyr :)

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar