fredag 1 april 2011

Vrakdykning i Sri Lanka!

Idag var det dags för lite dykning här i Hikkaduwa, Sri Lanka! Efter att ha varit i Sipadan, Borneo och Apo Island, Filippinerna så ska det mycket till för att slå det. Men de har en del vrak man kan åka och titta på. Så idag blev det vrakdykning på ett ställe som hette Concho. Det var inte avancerad vrakdykning (för det krävs en licens) men vi dök omkring det 120 år gamla fartyget, tydligen var det ett engelsk gammalt fartyg. Inte så märkligt med tanke på att Sri Lanka är en gammal engelsk koloni som blev självständigt först 1948.

Det allra mest spännande var när vi fick dyka igenom att fartyg! Trots att det var stora ytor att både dyka in genom och ut ur så fick man lite förhöjd puls. Tänk om man fastnar? Jag var först ut och ta mig igenom och man var tvungen att röra sig försiktigt utan allt för yviga rörelser. fast jag snuddade nog vid något med ena fenan...... Det var det roligaste på hela dyket!

Jag gör gärna mer vrakdykning. Det finns även inriktning inom dykning om man vill göra detta på en mer avancerad nivå, får se om jag gör det. Men det blir mer dykning kring vrak. De vi ska se imorgon ligger lite djupare än de vi såg idag, cirka 30 meter, vilket också gör det till djupdykning. Kring 30 meter kan man börja känna sig lite konstig. Vissa blir yra, andra blir fnissiga och känner sig nästan lite fulla.  Man får vara lite uppmärksam på detta. Det ska bli skoj alla fall! Fortfarande erbjuder Hikkaduwa internet som är långsammare än en snigel så inga bilder idag!

//Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar