tisdag 19 april 2011

Förberedelser inför att åka bil genom Europa!

Idag har jag fått en hel del fixat inför min roadtrip till Europa. Jag har köpt en GPS. Det blev en Tomtom WL2 och den var på extrapris så det blev ca 1150 SEK. Eftersom jag inte haft bil så länge så har jag ingen erfarenhet av GPS men Tomtom ska ju vara ett riktigt bra märke. Jag provkörde den  idag när jag skulle åka och träffa min bror ute i Kungsängen.

Den välartikulerade kvinnorösten från GPS:en visade mig enkelt och pedagogiskt vart jag skulle åka! Jag har även köpt en vanlig Europa-karta, det är aldrig fel med "old School" om elektroniken skulle fallera.

Jag har även grävt fram mina gamla franska och spanska-skolböcker för att fräscha upp språkkunskaper. Jag har även skaffat mig en "uppfräschning-DVD" (Franska och Spanska Direkt) i både franska och spanska. De ska jag lyssna på i bilen. Det bästa sättet att lära sig språk är att lyssna på och tala språket. Och med tre dagars bilresa kommer jag ha mycket tid att lära mig (först och främst) spanska igen, hoppas jag alla fall :).  "Me llamo Sofia!".

Jag ser verkligen framemot att åka till Spanien för att flyga, klättra, dyka och se landet men faktiskt lika mycket att köra bil ner. Jag älskar att köra bil! Nu ska jag bara bestämma rutten ut ur Sverige. Jag ska hälsa på en kompis i Ystad på vägen ner så det tål att tänka på om jag åker över bron eller tar en färja över till Tyskland. Jag lutar åt bron. Men jag tar gärna emot tips och idéer från er som läser denna blogg!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar