måndag 4 april 2011

Djupdykning - 36 meter

Idag provade jag på lite mer djupdykning, denna gång på 36 meter! Det kändes riktigt spännande inför själva dyket. Jag har visserligen dykt på 30 meter innan och det var inga problem. Men man kan just som jag nämnt tidigare bli lite konstigt av djupdykning. 

Vissa upplever det som de blir berusade och tappar omdömet helt, t.ex. tar av sig masken i en anda av övermodighet. Det vanligaste är nog att man får lite svårare att göra enkla uppgifter som att räkna eller uppge för sin divemaster vilket djup en mätare visar på. Det hände mig idag, vi var på 36 och jag tecknade 26....... Svårt att räkna?


Jag var den en (betalande) passagerande på båten, sen var det snälla dykinstruktör Menaka och han kompis som fick haka på eftersom det fanns plats i båten. Vi gick ganska snabbt ner mot 20 meter. Sedan rörde vi oss i något saktare mak mot 30 - 35 meter. Det var här jag hade lite svårt att kommunicera vilket djup jag var på. Självklart vet divemastern detta, men jag ville kolla om min enklare utrustning visade samma nivå som hans gjorde. Det kan faktiskt skilja sig ganska mycket åt ibland!


Annars gick det bra och det var verkligen otroligt vackert där nere. Massa med fisktim i alla olika färger. Det var som att vara i ett akvarium. Det var faktiskt det bäst dyket hittills här! Det blir dock lite kortare dyk eftersom man på 30 meter använder mer luft än på ytligare nivåer .


Jag kommer att dyka imorgon också och jag hoppas det blir samma dykplats, jag vill se mer av den. En annan anledning till att jag gillar att gå ner lite djupare är att det känns mer som riktig dykning!

Idag blev det bara ett dyk eftersom jag jag ville passa på att byta boende, man måste ju checka ut innan klockan 12.00. Jag bor på Narigama beach, surfarstranden, i närheten av Hikkaduwa centrum. Mitt nuvarande boende, Lucky Dolphin lämnar lite i övrigt att önska. De har ingen fungerande fläkt, personalen är ganska lata om än rara, så städning prioriteras inte. Det internet de sa sig ha var grannarnas internet som man får tjuva av. Dock var detta ett billigt boende, 98 kronor efter lite prutning.

Dock flyttar jag min väska till ett nytt ställe idag, Royal Beach hotell. Det är grannen med fungerande internet, en riktigt fläkt och de serverar dryck om mat under dagen, vilket ibland är lite praktiskt! Det kostar lite mer, 150 kronor, men det är de värt!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar