måndag 14 februari 2011

Dumaguete, Negros...

Då är man på nytt ställe, ny ö. Negros var en ö som jag inte ens visste att den existerade innan jag åkte. Men jag fick tips om denna av en söt kanadensare och det är väl en bra referens om något! Så nu bor jag på Grande Pensionne mitt inne i Dumaguete, hamnstaden på Negros. Det är faktiskt riktigt bra boende och till bra pris, 100 kr natten!

När man kommer till ett nytt ställe, speciellt en stad så brukar jag använda första dagen till att orientera mig, skaffa karta, strosa runt, samla information. Ofta kan man läsa på innan man kommer till nytt ställe på reseguider och reseforum på nätet i böcker. Men viss info får man bara på plats!


Dagen spenderade jag genom att strosa runt och lära känna staden i cirka 35-gradig värme....puuuh. Jag hamnade på Rizal Boulevard som ska ha en del ställen som fixar olika turer. Man kan ju göra rätt mycket här på Negros, förutom att snorkla och dyka kan man kolla på vattenfall, delfiner, en gammal vulkan m.m. I dykshoppen som jag hamnade hos, jobbade en glad kille som hette Jig. Förutom att han jobbade sex dagar i veckan på dykshoppen och sålde turer så jobbade han som präst, dock på söndagar. Dubbla eller trippla karriärer verkar vara vanligt här :) Jag fick alla fall mycket bra tips och info av honom i en stad där det var lite trixigt att hitta info.

Det ledde alla fall till att jag bokat en dyktur imorgon ut till Apo Islands som ska vara "the dive place" i Filippinerna. Jag har ju inte dykt sen 2003, men jag får göra ett refreshment dive innan för att komma in i det igen. Det ska bli jättespännande om än lite nervöst, det var ett tag sen....


Jag tror inte att det är supermånga turister här. Stora turistställen brukar göra det väldigt enkelt för turister att hitta info och samtidigt blir det ganska dyrt. Detta kan ju tyckas lite bekvämt. Här får man jobba lite på att hitta info, men det är ju lite spännande också. Jag älskar när jag kommer till ett nytt och allt är liksom kaos i början. Men allteftersom jag lär känna stället så har jag liksom "erövrat" det.

Här får man vara försiktig när man köper solkräm, hudkräm. Nästan ALLA har "whitening" vilket tydligen inte bara tillfälligt gör huden vit utan permanent. Ja, skönhetsidealen är ju verkligen olika.....
Jag har börjar greppa den här hysteriska trafiken för övrigt, för det är mycket trafik här, helt oorganiserad. Högerregeln tror jag inte en att någon känner till. När man som gående ska gå över gatan kan göra följande: a) som jag gjorde först - vänta tills en filippinare går och sen gå efter, med filippinaren mellan dig och trafiken b) eller göra som locals, helt enkelt gå ut i gatan när man tycker att man väntat länge nog på sin tur. Otroligt nog stannar bilarna, bilförarna använder även denna teknik. Hysteriskt men det funkar.

Nej, nu är det dags att ta en dusch och sen gå och lägga sig. Dagen börjar tidigt imorgon.


//Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar