fredag 4 februari 2011

På Elefant trekking



 Idag var det sista dagen i Chiang Mai eftersom jag åker till Bangkok imorgon för att åka till Filippinerna på söndag. Jag passade på att testa en av alla Chiang Mais turer ut i den vackra omgivningen utanför staden. Den tur jag valde var en mix av elefant-ridning, trekking, bada i vattenfall och som avslut åka Bambu-flotte nerför en flod.

Det var verkligen en mix av nationaliteter på resan: svenska (jag!), fransmän, engelsmän, israeler, argentinare m.m. Det är verkligen en av de roliga sakerna när man reser att man träffar så otroligt mycket folk från alla delar av världen. Idag fick jag verkligen inspiration till att åka till Argentina och Chilen, verkar coolt :)

 Elefantturen var trevlig, vi matade elefanterna med bananer som de tydligen käkar flera kilo av per dag. Sen började elefanten bakom mig att spotta eller "dregla intensivt", trevlig liten dusch i värmen, not! Vår elefant hade enligt engelskan som fick sitta längst fram, dvs på elefantens nacke, ganska dålig andedräkt..... 45 minuter räckte rätt bra med andra ord.


Sedan var det dags för "trekking". Det var mer som en promenad ute i skogen, men rätt trevligt, fin utsikt var det också. Vi hade en äldre dam med oss i gruppen och för henne var detta alldeles nog. Men blev jag inspirerad till lite mer riktiga trekkingturer. I Borneo som jag ska till lite senare kan man göra massor av olika sorters trekkingar och det ska jag testa.



Promenaden slutade vid ett jättefint vattenfall där man fick bada om ville. Om jag ville!!! Men det var riktigt kallt! Jag har ju vant mig vid vattentemperatur på cirka 27 grader, huuh detta var säkert bara 22 eller något.


Jag stod och mesade ett bra tag innan jag till slut doppade mig fullt ut i det kalla vattnet. Det var väldigt uppfriskande, jag t.o.m simmade ett tag.

Vår otroligt charmig tour guide, som hetter Eat. Eller hon kallde sig det för hennes thai namn skulle vara för svårt för oss att uttala som hon sa

Turen avslutade med att vi åkte bambuflotte ner för en flod. Vi var 3 på varje flotte och varje flotte hade en kille som styrde flotten. Killen som var kapten på vårt lilla bambu-skepp måste ha varit a) bakis 2) första dagen på jobbet c) tyckt att det var det roligaste som finns att krocka med stenar för det gjorde han cirka 3-4 gånger. Lite underhållande, men man blev rätt blöt om rumpan.

Allt som allt en trevlig tur och trevligt avslut på Chiang Mai. Imorgon blir det tidig start med flyg till Bangkok, så gonatt :)

2 kommentarer:

  1. Dålig andedräkt, hihi, jobbiga 45 min! :)

    SvaraRadera
  2. Ja, hon var tapper engelskan som satt langst fram. Jag erbjod mig lite lamt att byta med henne, men som tur var sa hon nej. Forresten sa spottade elefanten som gick bakom mig, pa min rygg....... urk...

    SvaraRadera