tisdag 15 februari 2011

Dykning på Apo Islands


Idag var åkte jag till Apo Islands, en ö som ligger söder om Negros, för att dyka. Jag har funderat på det under resan om jag verkligen ville dyka eller inte. Det är lite dyrt och det var länge sedan jag gjorde det, kommer jag ihåg hur man gör? Men pastor/dyk-killen igår övertygade mig, så idag blev det dykning. Det var kul.....

Jag har ju inte dykt på 8 år och då gjorde jag bara 7 dyk eller något vilket gör mig till en riktig nybörjare. Så jag fick göra en så kallat refreshment dive, för att gå igenom grunderna och fräscha upp mina kunskaper.

Med på turen var ett koreanskt par, en amerikansk kille samt en australiensare. Även den amerikanska killen (som jag inte kommer ihåg namnet på och efter en dag på en båt tillsammans känns det lit sent att fråga) fick göra uppfräschningsdyk.

mitt trevliga dyksällskap idag, min instruktör längst bak
Min dykinstruktör Hillary, från Irland, ville att jag skulle göra en "kunskaps-check". Det man får göra då är att öppna masken så man får in vatten och sedan fräsa lite lätt med näsan så man blåser ut vattnet. Sedan får man ta bort regulatorn, som man andas med, på lite olika sätt och andas ut lite försiktigt och sedan sätta tillbaka den i munnen.  Det första är faktiskt det läskigaste även om man kan tro att släppa regulatorn, dvs andningen borde vara det.

en liten glimt av Apo Islands
Första dyket kändes lite skakigt. Jag hade lite problem med att hålla mig kvar på samma nivå och flöt lätt upp mot ytan. Men dyk två så kom jag liksom på hur jag gjorde, kändes hur bra som helst. När jag tog certifikatet för dykning i Byron Bay för en väldans massa år sedan tyckte jag det var kul, men inte superkul. Men idag kändes det helt fantastiskt. Det är en helt annan värld där nere. Jag såg en massa färgglada fiskar, ålar och tre stycken sködpaddor. Korallen här på Apo Islands är också riktigt vacker och välbehållen.
en glad amatördykare inför det tredje dyket
Vi gjorde tre dyk idag och det känns i kroppen, totalt nästan 2 timmar i vattnet. Dels blir kroppen lite uttorkad och känner av tryckskillnaden. Men min kropp är alla fall väldigt lycklig över den fantastiska dykningen. Så imorgon blir det mer dykning på Apo Islands!

//Sofia

2 kommentarer:

  1. Jag vill åsså! Är grymt avundsjuk!! Ju fler dyk du gör, desto häftigare blir det! Kommer du till Sipadan på Borneo så måste du dyka! Det är ett av världens bästa dykställen! Fler dykbilder tack!! \\ Geddan

    SvaraRadera
  2. yes, det är absolut planerat att dyka i Sipadan, håller på att fixa permit till det nu så man inte missar det!

    SvaraRadera