torsdag 17 februari 2011

Twin Lakes National Park

Efter två dagars dykning kändes det dags för att se något av det andra som den vackra ön Negros har att erbjuda. Så idag åkte jag och mina nyfunna vänner, också ensamresenärer - Adam, Bryan och Oriel iväg till Twin Lakes National Park.

Vi hyrde moppar eller snarare ett mellanting mellan moppe och motorcykel. De är inte så svåra att manövrera alla fall inte på vanliga fungerande vägar. Den filippinska trafiken däremot är ganska intensiv.

Men när man väl kommer in i trafikflytet så inser man att när man kör rakt ut i en korsning så kommer de andra bilarna att stanna. Väntar man på sin tur så får man stå där för evigt..... högerregel finns nog inte här.

Såhär såg vägarna ut under cirka 45 minuters tid!!!!! Oh my god!!

När vi väl kom till själva naturreservatet så var det helt andra typer av vägar. Jag skulle inte ens kalla det för väg, utan mer stora stenbumlingar som formats till en väg. Min körning var rätt skakig, emellanåt fanns dock ok vägar. Men jag kan säga att jag svor ett antal gånger åt dessa vägar. Min snälle medtrafikant Adam var mycket tålmodig och gav lite bra tips på hur jag skulle köra lite bättre. Typ gasa lite mer, mer stabilitet......hahahah.

Glad i båten!
 Väl framme så tog vi oss ner till den första sjön i Twin Lakes-reservatet, väldigt vacker. Därifrån tog vi en "spindel-båt" mot andra sidan sjön. Vi gjorde en kortare trekking för att slutligen ta en fika-paus vid den andra sjön. En banan för mig och en cigg för Adam. Trots strapatserna att ta sig dit så var det värt det. Filippinerna har otroligt vacker natur om än de inte riktigt prioriterar vägarna.


Min snälla resekompis
 På vägen hem åkte vi igenom några byar och alla som stod vid vägkanten vinkade entusiastisk och nyfiket. Jag tror inte det är så mycket turister som tar sig dit på egen hand så vi var nog en ovanlig syn, speciellt jag min min fantastiska körförmåga! Det är roligt att göra sådan grejer som inte så många andra gör och finna sina egna vägar.


Vackra vyer

På Bogarts - ett trevligt hak
Väl tillbaka till Dumaguete och dess galna trafik firade vi med banan-shake på Bogarts bar och Adventure Dive Shop, stället vi hyrde mopparna ifrån och som faktiskt fixade våra dykresor.

//Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar