torsdag 3 februari 2011

Spa-känsla i Chiang Mai

Chiang Mai är verkligen en stad som erbjuder många varierande aktiviteter trots att den egentligen är ganska liten. Den vackra naturen som omger staden bjuder på olika typer av trekking, besök till s.k. "hilltribes" - lokala byar, forsränning m.m. Inne i staden kan man förutom att titta på alla dessa tempel, prata med munkar och känna sig allmänt andligt även ägna sig åt att vårda kroppen.

Det sistnämnda har jag ägnat mig åt både igår och idag. Igår gick jag på en avancerad klass som var lite över min egen nivå. Jag tror aldrig jag har haft kroppen i så många märkliga ställningar. Det var alla fall en väldigt kul, svettig och hård yoga. Idag har jag riktigt mycket träningsvärk. Men det är nog inte fel efter 3 mycket lata veckor på stranden. Så idag var det läge att pröva på spa-delen i Chang Mai.



 Jag bokade in mig på en Thai yoga Massage och pedikyr. Thai yoga massage är vanlig thai massage med de stretchande övningarna som man gör inom yogan. Skillnaden är att man själv inte gör dem utan massören gör dem åt dig. Jag tycker att det är väldigt bra massage, speciellt om man behöver lite stretch. Jag kommer nog att fortsätta med thai massage även hemma i Sverige. Jag har en kompis hemma i Sverige som går på thai massage 3 gånger i veckan, jag förstår varför nu. Det enda märkliga inslaget var att jag fick sätta på mig kläder, lösa i och för sig, istället för att ha underkläder och ligga under en lakan. Det har jag aldrig gjort på någon annan massage. Men det fungerade bra. Ibland får man ju bara gilla läget och tycka det är kul att testa något nytt.

Fina fötter är glada fötter

Sedan fick jag en mycket noggrannt genomförd pedikyr. Mina fötter har blivit riktigt smutsiga, sån smuts som inte går bort, efter allt promenerande i Chiang Mai och har fått en massa förhårdnader. Fötterna fick sig en rejäl omgång och nu är de mjuka, rena och babylena. Sen fick jag ett fint nytt nagellack på och jag och mina fötter är sams igen :) Denna spa-dag kostade mig 400 bath cirka 95 kr....

En annan typ av fotvård man kan göra här är att sätta ner fötterna i en liten pool som det finns fiskar i. Fiskarna nafsar av dig alla hudförhårdnader, tydligen bra föda för dem, urk! Mark och Caro som jag träffade på Koh Lanta gjorde detta flera gånger och försökte få med mig på det. Jag avstod faktiskt. Det är säkert bra för fötterna men jag tycker det verkar lite småäckligt, mest för fiskarna faktiskt. Men det kittlande rätt skönt tyckte Mark tänkte göra en helkropps-behandling ända tills han kom på att han hade på sig badbyxor av lite lösare modell......

Gott? Ja, smaken är ju som baken. (OBS detta är INTE min fötter)
Nej, nu ska jag surfa lite om Filippinerna som ska åka till på söndag och sen blir det film-tajm på min dator :)

//Sofia

1 kommentar: