lördag 5 februari 2011

One day in Bangkok!

Idag blev det en liten kortis i Bangkok eftersom jag bara övernattar här för att imorgon ta mig till Filippinerna. Jag har fortfarande inte bestämt om jag först ska åka till underskönt vackra men turistiga Bohol eller åka direkt till lite mindre vackra, men väldigt spännande Bohol där man kan göra massa av aktiviteter. Ska bestämma mig nu ikväll....

Men idag har jag alla fall hunnit att göra lite sightseeing i Bangkok. Jag bestämde mig pga av min korta vistelse här att bara åka och titta på Grand Palace och omgivande tempelområde samt China Town. Det förstnämnda är kungafamiljens palats som man egentligen bara får se utsidan på. Men tempelområdet är faktiskt värt att se på trots mängden av turister som finns där och den allmäna hysterin.

Det kostar cirka 350 bath att gå in, typ 80 kronor. Som kvinna måste man (som alltid tyvärr) tänka på hur man är klädd. Trots 35-gradig värme så måste man täcka både armar och ben och tydligen är det heller inte ok med tighta kläder som en stackars amerikanska lite bryskt blev tillsagd vid ingången.

The Grand Palace är ett komplex av olika byggnader som består av kungens officella residens samt en mängd andra byggnader i form av tempel men även andra officiella byggnader. Det börjades byggas under 1700-talet när dåvarande kungen tyckte att befintliga huvudstaden inte var passande som huvudstad. Så man flyttade helt enkelt huvudstaden hit och byggde en ny.

Done efter person, eller?
Grand Palace området består av fantastiska byggnader både vad gäller arkitektur och guldglans. Helt klart värt att gå och titta på. Den mest berömda byggnaden är templet med "Emerald Buddah". Det är dock många andra som tycker samma sak så efter 1 timme kände jag mig lite klar. När man ser dessa guldsprakande byggnader kan man inte låta bli att undra om Buddah tänkte sig att buddismen skulle utövas på detta överdådiga sätt. Han hade ju vettiga och sunda tankar alla fall om. Buddismen som mer är/ska var (?) en trosuppfattning snarare än religion och gudadyrkan....


Men som sagt trevligt att se. En liten varning också. Jag blev nästan blåst av en kille utanför tempelområdet. Han sa att templet var stängt och att jag kunde ta en tur mot "Golden Buddah" området istället för bara 20 bath. Detta är tydligen ganska vanligt och brukar i slutändan bli mycket dyrt, då taxichauffören agerar som "guide". En annan varning ta aldrig tukk-tukk de försöker också blåsa en. Ta en taxi med taxameter, det blir alltid billigare plus att man får åka luftkonditionerat.

Busted!!! kul att se att även munkar är mänskliga.....hihihihi
Men nog med tråkigheter, en lite gullig grej hände också när jag satt utanför tempelområdet och försökte lista ut hur man kom till China Town. En grupp skolbarn kom fram till mig och frågade om de fick ställa lite frågor. I tur och ordning ställde de en fråga var från ett papper under en hel del fnitter, typ: "You come back to Thailand?" - svar: "Yeeees". Det hela avslutade med att det tog ett gruppfoto med mig. De såg mycket nöjda ut efteråt, gulligt!

Dagen avslutades med lite strosande i China Town, ganska coolt. Jag hamnade utanför något tempel där man höll på tända rökelse och hade någon typ av ceremoni. Jag gillar strosa runt i en stad lite oplanerat, det är då man hamnar mitt i en händelse, lite spännande tycker jag.


//Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar