tisdag 1 februari 2011

Tempelspottning och Yoga

Idag var det lite planering för flytt till nytt guest house och att  min kompis skulle dyka upp! Nytt guesthouse blev det, jag bor nu inne i "Old town" vilket är lite roligare. Det är lite "närmare" allt och trevligare ställe att strosa runt om kvällarna. 

Jenny däremot fick förhinder med både pass och standby biljett så hon hamnade i Indien istället. Synd, jag hade sett framemot lite trevliga diskussioner men Jempa, men jag hade en trevlig dag ändå :)

  Jag började dagen med att inhandla en ny 60 watts anpassad sladd till min dator. Jag har ju inte kunnat ladda datorn riktigt pga av det, så det var gött att fixa. 

Datorn är väldigt användbar på  en långresa faktiskt. För att surfa (boka biljetter, hitta info, chatta och blogga såklart), ladda över bilder, skriva på, kolla på filmer m.m.

Sedan strosade jag mig mot mitt  geusthouse genom stan och hittade ett fint tempelområde, Wat Chedi Luang. Det fanns en massa coola byggander, jag fattar fortfarande inte riktigt hur de hänger ihop. 

Det var ett väldigt vackert utsmyckat tempel, ett universitet och några stora buddah-statyer. Otroligt vackert att se men jag får nog hålla med Buddy, amerikanen jag träffade härom dagen. För att vara en trosuppfattning som jag personligen tycker är väldigt sympatisk och representerar icke-materialism så är templena väldigt utsmyckade och "påkostade".... Kanske lite motsägelsefullt.

Buddah
Goldie Buddah?

En kul grej man kan gör är s.k. Monk Chat. Dvs man slår sig helt enkelt ner och snackar med en eller ett par munkar. Utbytet är att jag får fråga dem massor och de får tillfället att öva sin engelska, genialt idé tycker jag. Det kommer jag att göra igen, väldigt trevligt.


De fnittrande munkarna jag snackade med idag

Efter det drog jag tillbaka till MD Guesthouse som förutom att vara ett ganska coolt guesthouse också har en pool! Inte helt fel när det rätt varmt. Så jag har solat och badat en kortis idag också.

Det finns otroligt mycket saker man kan göra här. Ikväll gick jag faktiskt på yoga på ett ställe i sydvästra delen av Chinag Mai Old town som hette The Yoga Studio & WellBeing Centre. Underbart att få göra lite yoga efter 3 lata veckor på stranden. Jag kommer att gå dit imorgon kväll också, men då blir det avancerad yoga. En liten lustig grej i denna stad är ju taxi-chuafförerna. Staden är ganska liten och om man kollar på kartan ett par gånger, lätt att hitta i enligt mitt tycke.


 Man Taxi-chaufförerna hittar inte överhuvudtaget, inte ens som man visar dem kartan. Jag fick förklaringen idag av en engelska som bor här. De kan oftast inte läsa varken thailändska eller engelska och kan inte läsa kartor.... Svårt att vara taxi-chaufför då kanske? Bra då att ha en bossig Sofia i baksätet då.....hahaha.

Trots det kul att åka dessa tukk-tukk taxis. En moppe klädd till en bil Och de kör ju som galningar. Filbyte är mer regel än undantag för att hitta absolut snabbaste vägen fram..... Entertaining :)


//Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar