onsdag 2 februari 2011

Thailändsk matlagningskurs

Jag är sannerligen ingen stor utövare av att laga mat, men jag älskar däremot att äta god mat. Speciellt den underbara thailändska maten som verkligen bjuder på många olika smaker. Så idag gick jag på en halvdags matlagningskurs.

Vi blev upphämtade klockan 10.00 och åkte direkt till en av Chiang Mais alla marknader för att införskaffa råvaror. Det är verkligen grunden till thailändsk och säkert all lyckad matlagning, bra och fräscha råvaror.

Vår thailändske matlagningsguide/kock gick igenom alla typer av råvaror vi skulle använda i matlagningen. Vi fick fylla i vilka maträtter vi ville lära oss att tillreda. Jag valde - Pad thai (en klassiker), panäng curry med kokosmjölk och kyckling och stired fried rice noodles.


Efter marknaden åkte vi "Thai Kitchen Cookery centre" en liten bit utanför Chiang Mai. Där delades vi in i gruppen efter de val vi gjort. Kockarna gick mycket pedadogisk igenom varje steg vad gäller både förberedelse och tillredning. Man kände sig lite som en dagisgrupp. Men det var väldigt roligt faktiskt.
med alla dessa olika kryddor BLIR det god mat
Efter varje tillredning fick vi smaka rätten vi hade gjort. Thailändsk mat är verkligen det godaste jag vet, även när jag gjort det själv.  Jag börjar nu få för vana att peppra på lite extra chili på min Pad Thai.

 
 När vi skulle göra chilipastan som man använder till Panäng-curryn fick vi strikta order på att varje gång vi fått chili på handen att gå och tvätta händerna. Det är ju inte vidare skoj att genom en olyckshändelse få detta i ögat, svider som bara den.


Jag körde bara ett halvdagspass, men det räckte ganska bra det för oj vad man mätt man blev, trots att portionerna var ganska små. Och jag tror inte jag är omvänd och blir någon mästerkock efter detta.

detta har jag tillagat alldeles själv - även denna fick lite extra krydda, mums

Klockan halv två var det dags för mig att dra vidare då jag var klar med min del. Jag hann med lite tempel-spotting idag med. Nu ska jag på ett till yoga pass, tydligen lite mer avancerat. Ett bra sätt att förbränna all thaimat...

3 kommentarer:

  1. Mums, mycket lovande. Gillar verkligen förklädet ;) Ha det helt underbart! Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Hello Sis!

    Ja, den där middagen som jag skulle laga jag pratat om några år, kanske blir av nu :)

    kram Fia

    SvaraRadera
  3. Vad roligt att läsa om matlagninskursen! Är ju något som man kanske inte har tänkt på att man faktiskt kan delta på! Sedan är ju den thailändska maten oftast helt underbart god!

    SvaraRadera