tisdag 25 januari 2011

Thailändsk nattmarknad

Igår testade vi på något riktigt thailändskt, nämligen nattmarknad. Så klockan åtta på kvällen begav vi oss iväg med våra moppar mot Saladan. Denna bjöd på massor av mat, underhållning, spel, karuseller samt oändligt mycket saker att köpa. Som turist var man i minoritet där så det kändes väldigt genuint thailändskt.


Jag köpte faktiskt ingenting av alla miljontals saker som fanns till försäljning, piratkopior av det mesta. Men Jimmy och Caro köpte Kiwi-knivar som tydligen ska vara av fantastiskt bra kvalitet. Jag ska ju resa 3,5 månad till så jag vill inte köpa på mig så mycket, mer att bära då.


I denna del av Thailand, södra delen, är en stor del av befolkningen muslimer. En hel del kvinnor bär slöja, men täcker på inget sätt hela kroppen med burka. Vilket för mig som västerländsk kvinnlig turist känns lite skönt. Någon sa att pga av andelen muslimer här finns det mindre (synlig alla fall) prostitution, vilket jag tycker stämmer faktiskt, baserat på det jag sett hittills.


Kvällen bjöd även på  show - en thailändsk sångare men sina obligatoriska dansare. I detta fall två kvinnor och två ladyboys som dansade lite bakgrundsdans.


Det var ett enormt stort utbud av mat. Vi käkade nudlar med gul curry och otroligt goda kycklingvingar. Det var starkt kryddat, men jag håller ju på att jobba upp min toleransnivå för kryddstark mat och detta var inga som helst problem. Fast lite svettig om pannan blev jag.....


Det fanns även möjligheter att spela  bingo på marknaden. När man fått ett nummer som ropats upp täckte man bara denna ruta med en ölkapsel.


Efter maten och att ha kolla på att som gick att köpa och spela på så var det dags för det viktigast, nämligen efterätt. Först provade vi pannkaka med kokosmjölk och maj inuti, ganska gott faktiskt. Sedan en slag söt fluffig brödbit med något grönt sliskigt i.... hmmmm, den skulle jag inte beställa igen. Men det allra godaste var hårda pannkakor med marängsmet i, precis lite sötslisktigt och gott som det låter.


Efter några timmar på marknaden åkte vi tillbaka till oss och tog en öl på stranden nedan för See Shell resort. Igår kväll var det både stjärnklart och bjöds på blixtar långt borta i fjärran. En märklig men väldigt häftig kombination.

//Sofia

4 kommentarer:

  1. MÖÖÖK, Gissa vem....?

    SvaraRadera
  2. tror ditt namn börjar på A som i Glenn ;)

    SvaraRadera
  3. Har du möjlighet att laga mat själv? \\ Geddsson

    SvaraRadera
  4. jaaa, skulle nog gå att ordna eller gå en matlagningskurs. Men när fantastiskt god mat kostar en sisådär 25 kr då blir man inte så motiverad :)

    God mat här :)

    SvaraRadera