onsdag 26 januari 2011

Soft dag på stranden


Tiden på Koh Lanta börjar närma sig sitt slut. Jag har precis bokat biljetter till Koh Lipe, längst bortersta ön sydöst mot gränsen till Malaysia. Åker dit med speedboat som tar tre timmar. Man kan ta färja som är aningen billigare, men mycket långsammare och tydligen väldigt opålitlig, så speedboat känns rätt.

Jag kommer att vara på Koh Lipe enbart några dagar och sen åka vidare till Chiang Mai. Där hinner jag nog också bara vara några dagar innan mitt flyg går från Bangkok till Manilla, Filippinerna. Så från att att ha slappat litet drygt två veckor är det alltså dags att vara något mer aktiv.


Efter morgonens organiserande spenderade jag större delen av min dag på stranden som idag bjöd på både sol, bad, lätt regn och som avslut nästan monsunregn. Men jag hann alla fall läsa ut en bok och hinna börja på en ny bok och bada massor. Till lunch blev det en smarrig kyckling och grönsaker i oyster-sås - så himla gott! Åh vad jag älskar denna thailändska mat.


Under gårdagen fixade jag och Johanna våra tånaglar och jag fick mina målade i en härligt skrikande rosa färg. Passar bra när fötterna blivit lite bruna också. Idag kompletterade jag denna skönhetsvård av foten med lite "foot scrub". Hon som gav mig fot-skrubben var mycket nogrann och höll på säkert i 40 minuter. Ett tag hade jag faktiskt två thailändska damer som förbarmade sig över mina fötter. De kände säkert sympati för en person med så torra fötter.....hahahhaha. Detta avslutades med en fot- och ben-massage. Allt detta för 300 bath, cirka 70 kr i SEK.


Sen tog jag mig en promenad längs stranden för att gå till den allra bortersta delen, lite motion måste man ju ändå ha. Ja, vi som är här ett längre tag tycker på fullt allvar att gå på stranden är motion. Man sjunker ju så djupt ner liksom och det är ju extra jobbigt.....

På vägen tillbaka kom monsumregnet...... puuuh. Men nu verkar det ha gått över och det är lika varmt som vanligt. Idag har jag umgåtts bara med mig själv och jag tycker faktiskt att det är ganska skönt. Man behöver det ibland, hinna läsa, hinna fundera, bara vara liksom.

Ikväll däremot ska jag, Caro, Mark, Johanna, Jimmy och lilla Bianka träffas på Apons ställe, See Shell resort (det gamla stället jag bodde på) och käka middag tillsammans och sen kanske gå ut och ta en drink. Ikväll är Caro och Marks sista kväll - ett otroligt trevligt och charmigt engelskt par.

//Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar