måndag 3 januari 2011

Vaccin innan resan?

Ja, det debatteras ju till och från om eller snarare hur mycket vaccin man ska ta innan resan. Min läkare sa att man inte behövde ta så mycket som man på vaccinations-kliniken säkert skulle rekommendera. Idag tog jag sista vaccinationssprutan och har tagit:


  • Hepatit A och B (B var bra att ta sa läkaren för att i Indien sker det mycket trafikolyckor??? What? Blodtransfusion? Fast jag fattar vad han menar, har läst Shantaram....
  • Kolera-vaccin (ja men min mage är den självskriven). Blev igår sjuk av mat från mitt eget kylskåp....hrrppfff 
  • Har fått malaria-tabletter som man kan ta om man ska in i regnskog/djungelområden. Jag ska ju det i både Borneo och Malaysia.
  • Tyfoid-vaccin - också för magen. Denna kan ju vara lite onödig, men läs ovan så....
Det tål att väga fördelarna mot nackdelarna att ta vaccin. Inte kul att vara sjuk på semester och om man kanske befinner sig i en liten by ute i ingenstans. Men det är väääääldigt dyrt och tar en del av resekassan. Ja, ja - jag tog det säkra före det osäkra.

//Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar