söndag 3 april 2011

Ayurveda-massage

mitt massagebord, aningen spartanskt....
Ayurveda är något som jag har varit nyfiken på ett tag. Det är en slags holistisk läkemedelsvetenskap från denna delen av världen som tittar på människan ur ett helhetsperspektiv. 

Ayurveda delar in människan i tre olika typer beroende på kroppstyp men även temperament och personlighet. Jag har gjort några tester på nätet, men det visar tydligen inte hela bilden....

Häromdagen gick jag förbi ett av alla de Ayurveda-sjukhus som finns här i Hikkaduwa för att ställa lite nyfikna frågor. Vips hade jag bokat mig en helkroppsbehandling, ansiktsmassage, huvudmassage samt ett örtbad......

Så idag kl 14.00 efter att spenderat förmiddagen på en väldigt varm beach gick jag dit med stora förväntningar. Först fick jag träffa doktorn, som såg mycket seriös ut, som kollade av om jag hade några allmäna "krämpor" och kollade blodtrycket.

Sedan fick jag gå med min massör, en höggravid och mycket rar singalesisk kvinna. Själva massagen var väl inte så mycket att hurra för, speciellt när man blivit bortskämd i Thailand med riktigt bra massage. Massagen var mer mjuka och roterande rörelser i en massa olja, mycket olja.



Men jag fick en fantastiskt skön huvudmassage, även den med myyycket olja. Det blir att tvätta håret många gånger för att få bort oljan men det var det värt. Det hela avslutades med att jag fick lägga mig i deras örtsauna (se bild ovan). Det var till en början lite lätt klaustrofobiskt, men min rara massös kom och fråga flera gånger "Everything ok", så det kändes ok. 


Efter bastun var jag klar och kände mig mjuk som en baby i huden. Dock var det inte mycket till massage, hade gärna fått en rejäl körning i axlar och rygg. Jag hade från början tänkt att göra detta 3 dagar i rad, vilket var det av en kurs, för att lära mig lite mer om Ayurveda. Men för nu så nöjer jag mig med dagens övning, babylen och glad....

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar