söndag 24 april 2011

Resa billigt genom Europa?

Är det möjligt är en fråga som jag ställer mig? Det är min plan alla fall. Nu har jag ju varit ledig ett tag kassakistan är ju tyvärr inte oändlig :) Det är ju en liten utmaning att leva "billigt" eftersom Europa är väldigt dyrt jämfört med Asien, där man lever gott på en ganska blygsam plånbok.

För att kunna leva utan att det blir för dyrt så har jag funderat på följande:

  • Stanna längre på varje resmål. Att förflytta sig kostar en del pengar samt att det tar ett tag innan man hittat bästamatstället/affären m.m.
  • Få ner boendekostnader genom att:
    • Dela boende
    • Bo lite längre från centrum 
    • Lägre standard på bornde
  • Lägenhetsbyte - det finns flera sajter där man kan byta sin villa eller i mitt fall lägenhet mot någon annans under en bestämd tid. 
  • Laga mat själv. Ja detta låter ju självklart men när man reser runt i Asien är det billigt att äta ute samt att det är få ställen som hyr ut rum med kök. Efter min matlagningskurs i Thailand kan jag ju laga god mat....hahahaha
  • Dela bensinkostnader med mina medresenärer. Just nu reser jag ju själv men jag hoppas hitta några roliga människor att flyga med :)
  • Göra en budget! Det låter tråkigt, men det är faktiskt väldigt bra. Jag gjorde det i Asien och följde även upp den. Jag är dessvärre ingen Spara men det är ett bra sätt att hålla lite pli på sig själv!
  • Ta ett tillfälligt jobb! Ett annat sätt att minska "utflödet" är ju att se till att det kommer inte lite kulor i plånboken genom att ta ett jobb!
Någon annan som har några bra tips och idéer så är det välkommet, så skriv gärna en kommentar om detta! /Sofia

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar