måndag 18 april 2011

Ny resa - roadtrip med Hulken!


Som jag nämnt innan på bloggen så kommer jag inte vara hemma så länge. Redan 27 april kommer jag ta min kära bil, Hulken, och bege mig ner mot Europa (som sa förr i världen – typ åttiotalet). Jag kommer att åka ner till Spanien och Frankrike och göra det som jag tycker är allra roligast: skärmflyga, klättra och förhoppningsvis dyka lite!

Två saker som jag verkligen har saknat under min resa i Asien (förutom min rara familj) är skärmflygning och min bil eller snarare möjligheten att kunna ta sig vart man vill när man vill. 

Så nu har jag och Hulken (mina fina gröna SEAT Ibiza) - se bilden, återtagit vår intensiva relation och oj vad jag har kört bil! Jag har även varit och hämtat min skärm och ska ”pimpa” upp den inför vårflygsäsongen.

Min plan är att bila ner genom Europa och åka till Spanien som första stopp. Jag har en kompis som bor norr om Barcelona och ska hälsa på där ett tag. På Costa Brava-kusten kan man dyka och det finns även klätterställen relativt nära. 

Närmaste flygstället är Áger, det ska jag kolla upp lite närmare (http://www.alioth.cat/quisom.html). Denna länk är dock på spanska men jag har ju läst spanska för typ hundra år sedan. Min tanke är att plocka fram min spanskakunskaper som sannolikt ligger längst bak i hjärnan och öva upp spanskan både inför resan och medan jag är där! Ett flygställe i Spanien jag absolut vill åka till är Piedrahita, vilket många skärmflygare säger är ett riktigt toppen flygställe. http://www.flypiedrahita.com/

Bild från underbara Chamonix från 2010 - dit åker jag till i slutet av juni!
Också Chamonix - mitt favoritflygställe
 Under dagen har jag betat av min ”Att göra lista” i en rasande fart; kolla rese och -bilförsäkring, köpt Europakarta, plockat fram mina gamla spanska och franskaböcker. Hur lång denna resa blir vet jag faktiskt inte ännu, men jag tror ett par månader alla fall. Dock är ju Europa väldigt mycket dyrare än Asien så nu gäller det att hålla i pengarna och om det behövs tar jag något jobb längs vägen.

Under veckan kommer jag att ”klä om bloggen” – ny resa, nytt tema och utseende på bloggen!

/Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar